افغانستان

سیک‌های افغانستان عکس از  سایت سیک‌ها و هندوهای افغانستان

Sans titre

 موارد نقض حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین المللی 

قرار دادهایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دالر امریکا با حامیان طالبان
رادیو کلید ۱۴ اسد ۱۳۹۲  العربیه به نقل از روزنامه ایندپندنت گزارشی را نشر کرده است که نشان می‏دهد امریکا قراردادهای ۱۵۰میلیون دالری را با شرکت‌ها و برخی افراد معروف افغانی به حمایت از گروه طالبان، منعقد کرده است. بیشتر بخوانید: نگرانی از ‘قرارداد امریکایی ها با حامیان طالبان’

اعتراض هندوها و سیک‌های افغانستان به حذف کرسی پیشنهادی آن‏ها در مجلس
بی بی سی/ ۹/۷/ ۱۳۹۲ شورای مرکزی هندوها وسیک‌های افغانستان و نمایندگان نهادهای مدنی در یک نشست مشترک خواستار اختصاص یک کرسی در مجلس شورای ملی برای این اقلیت‌ها شدند. بیشتر بخوانید: ‘تداوم تبعیض علیه هندو باوران و سیک‌های افغانستان’، هندو و سیک های افغانستان: حذف کرسی پارلمان مشکلات ما را بیشتر می‌کند، افغان‌های هندوباور در حال فرار از کشور،اقلیت های خاموش افغانستان و نقض قانون اساسی

پنج پولیس در حمله هوایی نیروهای ناتو در ننگرهار کشته شدند
رادیو آزادی / ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۲ مقامات می گویند، چرخبال های ناتو که پس از یک حمله طالبان بر یک پوسته پولیس در ننگرهار فراخوانده شده بودند، سهواً بالای نیروهای پولیس فیر کرده پنج تن آن‏ها را کشته‏اند.

عاملان غیردولتی

سازمان ملل از افزایش ۲۳ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داد
بی بی سی/ ۹/ ۵/ ۱۳۹۲ دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از افزایش ۲۳ درصدی تلفات غیرنظامیان خبر داده و بمبگذاری توسط شورشیان را عامل اصلی آن دانسته است. دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه خود نوشته که در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، ۱۳۱۹ غیرنظامی کشته و ۲۵۳۳ تن دیگر زخمی شده‎اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رفیع‌الله بیدار: تلفات افراد ملکی در افغانستان ۱۱ درصد افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‏دهد که تعداد تلفات افراد ملکی در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه اول یک سال قبل یازده در صد بیشتر شده است. داکتر رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در یک مصاحبه با رادیو آزادی گفت: این گزارش هر چند نهایی نشده ولی ممکن است تلفات از ین هم بیشتر باشد.

طالبان درحدود ۱۰ روز سه مقام معارف را هدف قرار دادند
طلوع نیوز / ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ وزارت معارف کشتن مدیر معارف ولسوالی خاص ولایت ارزگان را به طالبان نسبت می‏دهد، اما کشتن معاون مدیر معارف ولسوالی شیندند هرات و مدیر معارف ولسوالی غوربند ولایت پروان را نیز از سوی طالبان رد نمی کند.

افزایش پول تقلبی در بلخ
رادیو کلید/ ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ نبود پول خرد و افزایش پول تقلبی در بازارهای تجارتی ولایت بلخ، شکایات مردم  این ولایت را برانگیخته است. شمار زیادی از شهروندان مزار شریف از نبود پول خرد چون ده افغانی و بیست افغانی در بازار شکایت داشته  و تاکید دارند که نبود بانک نوت‌های خرد در بازار سبب خلق مشکلات فراوان در جریان کار و تجارت روزانه آن‏ها شده است.

انفجار در شهر جلال آباد/ ۸ کشته و بیش از ۲۰ زخمی
خبرگزاری جمهور/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ صبح امروز یک انفجار شدید در شهر جلال آباد، در مقابل قنسولگری هند رخ داد. به گزارش خبرگزاری جمهور؛ این انفجار، حوالى ساعت ۵۵: ٩ صبح امروز، در مناطق اطراف باغ «امیرشهید» شهر جلال آباد که نمایندگى هاى سفارت پاکستان و هندوستان نیز در نزدیکی آن قرار دارد، صورت گرفته است. بیشتر بخوانید: مقام هندی: تروریزم فرا مرزی تهدید اصلی امنیت افغانستان است، هدف حملات امروز در ننگرهار قونسلگری هندوستان بود، حمله نافرجام مهاجمان انتحاری بر قنسولگری هند در جلال آباد

در یک انفجار در شهر قندهار ۴ فرد ملکی کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند
خبرگزاری بخدی/ ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ دریک انفجار نیرومند در شهر قندهار حوالی ساعت۹:۱۵ دقیقه صبح روز دوشنبه، ۴ فرد ملکی کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده اند. جاوید فیصل سخنگوی والی قندهار ضمن تائید تعداد کشته و زخمی این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: “این انفجار در منطقه نقاش یا گنج باغ پول شهر قندهار به وقوع پیوسته است.

سوقصد به جان رییس سارنوالی استیناف ننگرهار شانزده زخمی برجای گذاشت
خبرگزاری آوا/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ مقامات محلی می گویند: بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور رییس سارنوالی استیناف ننگرهار و سه تن از محافظانش زخمی شد. محمد امین شریف؛ قوماندان امنیه ولایت ننگرهار به خبرگزاری آوا گفت: سوء قصد صبح امروز به جان سارنوال عبدالقیوم رییس سارنوالی استیناف ننگرهار ۱۶ زخمی بر جای گذاشت.

 زنان

طرحی تازه برای تقویت حضور زنان در انتخابات آینده افغانستان
بی بی سی/ ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ وزارت امور زنان و کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان افغانستان طرحی را برای تقویت حضور زنان در انتخابات آینده به کمیسیون انتخابات ارایه کرده‌اند. اخیراً به دلیل آمار پایین زنانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام می‌کنند و همچنین تهدیدهای امنیتی، نگرانی‌هایی مطرح شده که ممکن است در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور زنان کمرنگ شود.

آزار خیابانی زنان: پدیده‌ خطرناک اجتماعی
افغانستان مونیتور/ ۸/ ۵/ ١٣٩٢ در حالی‌که شمار زیادی از زنان افغانستان با عرف‏ها و رسوم ضد زن در چارچوب خانه های شان مبارزه می کنند تا اجازه سهمگیری در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شان را بدست بیاورند، تقریبا همه زنان مجبوراند هر روز با خشونت، آزار، اذیت، سواستفاده و تبعیضی که بیرون از خانه منتظر شان است، نیز مقابله کنند.

یک دختر جوان در ولایت بامیان خودکشی کرد
خبرگزاری جمهور/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲  مقامات امنیتی در ولایت بامیان می گویند که صبح امروز یک دختر شانزده ساله در مرکز این ولایت خودکشی نموده است. محمدعلی لگزی آمر امنیت فرماندهی پولیس بامیان گفت که لیلی ۱۶ ساله توسط تفنگچه مادرش که کارمند امنیت ملی است؛ خودکشی کرده است.

رادیو صدای بانو فعالیت خود را دوباره آغاز کرد
رادیو آزادی/ ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۲ رادیو صدای بانو در ولایت سرپل پس از فشار های گسترده رسانه ها و انتقادات فعالان رسانه‏یی، حقوق بشر و جامعه مدنی بعد از ۱۵ روز توقف، دوباره فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

نادیه ندیم؛ فراری کابل مهاجم دانمارک
بی بی سی ۹/ ۵/ ۱۳۹۲ دختران افغان به رغم موانعی که در یک جامعه سنتی برای آن‏ها وجود داشته، در حدود یک دهه گذشته، بسیار دویده‌اند و حضور خود را در عرصه های مختلفی که قبلا از وجود آن‏ها خالی بود، تثبیت کرده اند. شماری از آنها حتی اگر با توفیق اجباری هم بوده، موفق شده‌اند به میدان‌ها و عرصه‌های بین المللی قدم بگذارند و در رقابت‌های جدی و نفس‌گیر با دیگر زنان جهان شرکت کنند و چه بسا که در این عرصه‌ها نیز نامی از خود بجا بگذارند.

 حامیان و فعالان

آزادی بیان

ده‏ها خبرنگار در برابر فرماندهی امنیه تخار از عمل‏کرد پولیس اعتراض کردند
فارسی رو / ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۲ طی سه روز متواتر در جریان تهیه گزارش، سه روزنامه نگار از سوی پولیس ولایت تخار مورد لت و کوب، توهین و تحقیر قرار گرفته‏اند. این رویداد ها واکنش شدید اتحادیه ژورنالیستان را در پی داشته و روز سه شنبه ده‏ها روزنامه نگار به دنبال اعتراض در مقابل فرماندهی امنیه این ولایت، این رویداد را به شدت محکوم کرده خواستار بازداشت عاملان خشونت علیه روزنامه نگاران شده اند.

مسؤلان محلی در ولایت بغلان در مورد بازداشت رییس تلویزیون تنویر پاسخ دهند
نی/ ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ شیر محمد جهش، رییس تلویزیون محلی تنویر در ولایت بغلان از دو روز به این سو در بازداشت پولیس ولایت بغلان قرار دارد. رییس تلویزیون محلی تنویر پس از آن بازداشت شد که هفتۀ گذشته به اساس ادعای خبرنگاران این تلویزیون، گزارشگر و فلمبردار این تلویزیون توسط افراد وابسته به شهردار سابق پلخمری مورد لت و کوب قرار گرفته بودند. بیشتر بخوانید: عامل لت‌و‌کوب خبرنگاران در بغلان رها شد، پرونده سازی زورمندان محلی برای مدیر مسئول تلویزیون تنویر بغلان

خبرنگاران از والی جدید هرات به شدت ناراضی هستند
خبرگزاری جمهور/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ شماری از خبرنگاران ولایت هرات به شدت برخورد اخیر سید فضل الله واحدی را در قبال خبرنگاران محکوم کردند. آنان می‏گویند والی جدید به هیچ عنوان پابند به آزادی بیان نیست و قصد دارد تا کم کاری‏های خود را از دید خبرنگاران و جامعه رسانه‏ای پنهان کند.

اخراج خبرنگار به دلیل استفاده از فیس بوک،‌ غیر قانونی و خلاف قانون افغانستان است
مرکز خبرنگاران افغانستان/ ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ روح الله آرمان،‌ خبرنگار تلویزیون خصوصی” یک” در کابل،‌ به دلیل پسند کردن (لایک) یک مطلب که در مورد “ممنوع الخروج شدن و بازداشت” یکی از مسئولان این تلویزیون نوشته شده بود،‌ از کار برکنار گردیده است.

اعتراض به توهین و تحقیر یک خبرنگار در کنر
۸ صبح ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ گزارش‌هایی که از ولایت کنر رسیده، حاکی از آن است که نعمت‌الله کریاب، خبرنگار بی‌بی‌سی در آن ولایت، از سوی یکی از قضات، توهین، تحقیر و تهدید شده است. براساس این گزارش‌ها، زمانی که نعمت‌الله کریاب برای تهیه گزارش به محکمه استیناف ولایت کنر رفته بود، از سوی یکی از قضات بلندپایه این محکمه مورد توهین، تحقیر و تهدید قرار گرفته است.

نامه یک خبرنگار به وزارت امور داخله
۸ صبح ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ از آن‌جایی که وزارت امور داخله مسوولیت تامین امنیت افراد یک جامعه را دارد؛ و از آن‌جایی که بارها تقاضا شده تا مردم با پولیس همکاری کنند، من نصرت‌الله اقبال، خبرنگار خبرگزاری بخدی و یک باشنده عادی شهر کابل به‌دلایل زیر جانم را در خطر می‌بینم و با نگاشتن این نامه، با پولیس همکاری می‌کنم و از وزارت محترم امور داخله می‌خواهم تا با اقدامات قانونی، این نگرانی من و خانواده‌ام را رفع کند.

حقوق سیاسی، اقتصادی، مدنی و فرهنگی

وقوع دو انفجار زیر زمینی در بغلان هزاران منزل مسکونی را خساره‌مند کرد
فارسی رو/ ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ گزارش‏ها از بغلان می‏رساند که وقوع دو انفجار زیرزمینى در ساحه فابریکۀ قند این ولایت، به هزاران منزل مسکونى آسیب رسانده و شمارى از مردم ساحه را ترک کرده و برخى دیگر در بیرون از منازل مى‏خوابند. مسوولان محلى می‏گویند که حدود ۲۵ هزار منزل مسکونى در این ساحه وجود دارد که دیوارهاى بیش از ۱۰ هزار منزل آن ترک برداشته است.

طبقه متوسط افغانستان: بعد از خروج نیروهای امریکایی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
سی اس مانیتور/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ برای هزاران افغان زمینه کار مناسب در کابل فراهم شد، اما با فرارسیدن سال ۲۰۱۴ و خروج غربی‏ها از افغانستان، شیوه زندگی اکثر افغان‏های طبقه نوظهور متوسط با بحران مواجه می‏شود.

ویزا گنش: ۵۰ درصد اطفال افغان با شیر مادر تغذیه نمی‏شوند
رادیو آزادی/ ۲/ ۵/ ۱۳۹۲ وزارت صحت عامه کشور از هفته جهانی تغدیه با شیر مادر در حالی تجلیل می کند که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال از وضعیت نوزادان در افغانستان نگران است. مسوولان در این اداره می گویند، با آنکه تغذیه با شیر مادر در این کشور گسترده است اما با آن هم مادران زودتر تغذیه اطفال با شیر شان را متوقف می‏کنند.

سیلاب‏های اخیر ده‏ها تن را در افغانستان هلاک کرد
رادیو آزادی/ ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ اداره آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی در افغانستان می‏گوید که در اثر سیلاب های شدید اخیر در این کشور بیش از چهل نفر هلاک و ده‏ها نفر دیگر بی خانمان شده‏اند. مقامات می‏گویند، سیلاب‏ها به شمول پایتخت کابل در ۹ ولایت شرقی و جنوبی سرازیر شدند. بیشتر بخوانید: سرازیر شدن سیلاب ها در “کابل” ۳۲ تن قربانی گرفت، سیلاب درغزنی و نورستان ده ها خانه و صدهاجریب زمین‌های زراعتی را تخریب کرد، ده ها تن بر اثر سیلاب در کابل و ننگرهار جان باخته اند، دستور کمک‌های اضطراری به سیلاب‌زدگان

ترکیه به پرونده‌های پناهجویان افغانی رسیدگی نمی‏کند
رادیو بین المللی فرانسه/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ تعدادی از افغانان پناهجو در ترکیه، به دلیل عدم پیگیری پرونده های آنان، دست به «اعتراض نرم» زده اند. دلیل نرم بودن این اعتراض اینست که ترکیه به آنان حق تظاهرات را نداده است. بیشتر بخوانید: ٢۴ پناهجوی غیرقانونی در آب‏های ترکیه غرق شدند

سلما؛ بندی با سه دشمن
۸ صبح/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ آبی که تولیدات تازه را در غرب افغانستان رشد می‌دهد؛ پارک‌های شهر را با درخت‌های سایه‌دارش آبیاری می‌کند و تشنگی افغان‌های خسته از جنگ را فرو می‌‌نشاند، در نتیجه ساخت سد بزرگی که زیر کار است، از جریان آن در گذر از مرز کاسته شده و به یک کانون تنش با کشور همسایه یعنی ایران تبدیل خواهد شد.

 فرهنگ و جامعه

کتاب ” آئینه مهر” یادنامه استاد سعادتملوک تابش منتشر گردید
خبرگزاری آوا/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ کتاب ” آئینه مهر” یادنامه استاد سعادتملوک تابش به کوشش محمد رفیع اصیل یوسفی، منتشر گردید. به گزارش خبرگزاری آوا، کتاب ” آئینه مهر” با موضوع یادنامه استاد سعادتملوک تابش به قلم نویسندگان افغانستانی از سوی انتشارات بدخشان منتشر شد.

مرور کتاب ‘در اوستایی در صدف لهجه هزاره‌گی’
بی بی سی/ ۸/ ۵/ ۱۳۹۲ به تازگی کتابی به نام “دُر اوستایی در صدف لهجه هزارگی” از آقای شوکت علی محمدی از سوی انتشارات صبح امید در کابل، به نشر رسیده است. محمدی در این اثر تلاش کرده تا بین زبان اوستایی و زبان فارسی دری و به پیروی آن بین گویش هزارگی و زبان اوستایی پیوندی برقرار کند. پیوندی از جنس شاخ و بن.

زورمندان و ادارات دولتی قندهار پول برق را نمی پردازند
صدای آلمان/ ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۲ مسوولان بخش برق ولایت قندهار شکایت دارند که افراد زورمند و شماری از ادارات دولتی هزینه برق مصرفی شان را نمی پردازند. پول پرداخت نشده و «دزدی شده» برق در قندهار ماهانه به۲۰ میلیون افغانی می‏رسد. بیشتر بخوانید: سه اداره دولتی در هرات، نزدیک به ۵۰ میلیون افغانی به اداره برق بدهکارند

 سیاست

آیا باید هیولای ۲۰۱۴ را جدی گرفت؟
افغانستان مونیتور/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ به یکی از بحث برانگیز ترین موضوع ها در افغانستان تبدیل شده، تا جایی‌که می توان گفت شهروندان افغانستان هیچگاه به این اندازه در مورد زمانی مشخص در آینده‏ی کشور خود نگران نبوده اند.

افغانستان و ایران تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک امضا کردند
بی بی سی/ ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ شورای امنیت ملی افغانستان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، موافقتنامه همکاری های استراتژیک امضا کرده اند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان با ارسال خبرنامه‌ای به رسانه ها گفته است که این موافقتنامه روز گذشته در حاشیه سفر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به تهران امضا شد. رابطه ایران و افغانستان در دوران حامد کرزی و احمدی‌نژاد

نماینده ویژه امریکا در تلاش برای احیای روند صلح قطر وارد اسلام‌آباد ش
افغانستان مونیتور/ ۵/ ۵/ ۱۳۹۲ دولت اوباما نماینده ویژه خود برای افغانستان و پاکستان را در تلاش برای رفع بن بست روند گفتگوهای صلح با طالبان به اسلام آباد فرستاده است. سفر جان کری به پاکستان برای افغانستان چقدر با اهمیت است؟

وزارت داخله خطاب به جامعه جهانی: طالبان جنایت‌کار را درج فهرست گروه‌های تروریستی کنید
۸ صبح/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ در حالی‌که رییس‌جمهور کرزی تلاش دارد تا از طریق آزادی زندانیان طالب این گروه را به آغاز مذاکرات صلح تشویق کند، اما وزارت امور داخله از جامعه جهانی به ویژه متحدان نزدیک افغانستان خواسته است تا طالبان را به عنوان یک گروه جنایت‌کار، وارد فهرست گروه‌های تروریستی کنند.

شورای عالی صلح: هیچ پیش شرطی نباید درگفتگوهای صلح گذاشته شود
طلوع نیز/ ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۲ شورای عالی صلح روزجمعه گفته است که نه حکومت افغانستان ونه هم طالبان درگفتگوهای صلح پیش شرط بگذارند.شورای عالی صلح تاکید می ورزد که گفتگوهای صلح باید زیرعنوان صلح، قطع جنگ، پایان حمله های انتحاری وبرگشت طالبان به کشور دریک صفحه سفید انجام شوند. بیشتر بخوانید: دفتر قطر به کشور سوم منتقل می‌شود 

تلاش‏ها پیرامون موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا تا حال به یک نتیجه رسیده است
رادیو آزادی/ ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ تلاش های طولانی توسط ایالات متحده امریکا و افغانستان در جهت نهایی ساختن متن موافقت نامه امنیتی دراز مدت تا حال به یک نتیجه رسیده و آن “کشیدن خطوط روشن سرخ از جانب دو طرف” است. زمانی که میان این خطوط خوانده شود نشان می‏دهد این‏جا زمینه‏های مشترک وجود دارد و این‏که آنچه را که دو طرف می‏خواهند، می‏توانند بدست بیاورند. بیشتر بخوانید: جیمز دابنز: پیمان امنیتی تا دو ماه دیگر امضا خواهد شد

توافق نامهٔ همکاری‏های استراتژیک با امارات به امضا خواهد رسید
خبرگزاری بست باستان/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ وزارت خارجه افغانستان از امضای موافقتنامه همکاری های استراتژیک دراز مدت با امارات متحده عربی ابراز امیدواری کرد. جمعه گذشته (یازده اسد) توافق همکاری‏های امنیتی و قضایی میان افغانستان و امارات به امضا رسید. بیشتر بخوانید: حامیان طالبان برمی گردند

 جنگ

رهایی ۸ غیرنظامی از بند طالبان در فراه
خبرگزاری آوا/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ مقامات امنیتی در ولایت فراه از رهایی ۸ فرد ملکی از بند طالبان مسلح در این ولایت خبر می‏دهند. آنان می‏گویند که این افراد در عملیات نظامی پولیس محلی از چنگ طالبان مسلح آزاد شده‏اند.

دست کم ۲۲ پولیس و ۷۶ طالب درننگرهار کشته شدند
طلوع نیوز/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ مقام های محلی ولایت ننگرهار گفته اند که دست کم ۲۲ پولیس و ۷۶ طالب دریک درگیری در ولسوالی شیرزاد این ولایت به روز جمعه کشته شده اند. بیشتر بخوانید: ۷۶ طالب در ننگرهار کشته شدند، مصاحبه در مورد دلیل درگیری در ولسوالی شیرزاد ننگرهار، نبرد مرگبار نیروهای امنیتی و طالبان در منطقه شیرزاد ننگرهار، در یک درگیری در ننگرهار نزدیک به صد تن کشته شدند

بازداشت ۵۲ شهروند پاکستانی به اتهام هراس افگنی درکشور
طلوع نیوز/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرد که در چهار ماه اخیر پنجاه و دو شهروند پاکستان را به اتهام فعالیت های هراس افگنانه و جاسوسی بازداشت کرده است. محمد شفیق طاهری سخنگوی این نهاد، روز یک شنبه در یک نشست خبری گفت که نیروهای امنیت ملی از چندین حمله گروهی و انتحاری بر شورای ملی، وزارت مالیه، یک اداره امنیت ملی و هوتل کابل سرینا جلوگیری کرده اند.

امنیت ملی افغانستان: از دو حمله خونین بر کابل و قندهار جلوگیری شد
صدای آلمان / ۱۴/ ۵/ ۱۳۹۲ ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید از چند حمله بزرگ انتحاری و تهاجمی بر پارلمان، وزارت مالیه، هوتل کابل سرینا و یکی از ادارات امنیت ملی جلوگیری کرده است. طبق یک گزارش دیگر پولیس کندز ۱۹ مخالف مسلح را دستگیر و ۶ ماین را خنثی کرد

 انتخابات

نگرانی از احتمال نامزدی ناقضان حقوق بشر در انتخابات
طلوع نیوز/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ کمیسیون مستقل انتخابات گفته است احتمال دارد که شماری از ناقضان حقوق بشر درانتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد باشند. این کمیسیون با ابراز نگرانی از این احتمال، گفته است نمی توان مانع نامزدی کسانی شد که از دیدگاه مردم به نقض حقوق بشر متهم هستند اما از سوی دادگاهی محکوم نشده اند.

یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات افغانستان شد
بی بی سی/ ۱۲/ ۵/ ۱۳۹۲ یوسف نورستانی به عنوان رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شد. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با تایید این خبر گفته که عبدالرحمان هوتکی به عنوان معاون و گلالی اچکزی به حیث منشی جدید این کمیسیون برگزیده شده‏اند.

تقلب در انتخابات: جنگ قدرت در نبود نهادهای مشروع
۸ صبح/ ۱۳/ ۵/ ۱۳۹۲ اعضای کمیسیون انتخابات تعیین شدند؛ آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات به سرعت در حال اجرا است؛ ایتلاف‌های سیاسی چانه‌زنی‌ها را آغاز کرده‌اند. هر کسی باید بیشترین سهم را از این کیک شیرین بگیرد.

درخواست همکاری از نهادهای مدنی افغانستان برای تامین امنیت انتخابات
بی بی سی/ ۱۰/ ۵/ ۱۳۹۲ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نهادهای مدنی خواست تا در تامین امنیت مراکز رای دهی همکاری کنند. مسئولان این کمیسیون می‌گویند که وزارت داخله/کشور به آن‏ها گفته است که نمی‌توانند امنیت ۲۵۹ مرکز رای دهی را تامین کنند. بیشتر بخوانید: هوتکی: مردم و جامعه مدنی باید ما را در برگزاری انتخابات همکاری کنند، در حدود ۲۵۹ مرکز رای دهی زیر تهدید امنیتی قرار دارند

افغان‏های مقیم خارج خواستار اشتراک در انتخابات هستند
صدای آلمان / ۸/ ۵/ ۱۳۹۲ شماری از افغان‏های مقیم خارج آرزو دارند که حکومت افغانستان زمینۀ اشتراک آن‏ها را در انتخابات پیش رو فراهم بسازد. آن‏ها می گویند اگر به عنوان شهروند افغانستان نتوانند به کاندیداها رأی دهند، انتخابات مشروعیت نخواهد داشت.

کرزی: خارجی‌ها نباید در کار کمیسیون انتخابات مداخله کنند
بی بی سی/ ۹/ ۵/ ۱۳۹۲ حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در مراسم سوگند اعضای جدید کمیسیون انتخابات گفته که خارجی ها در کار کمیسیون مداخله نکنند. اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز در مراسمی با حضور حامد کرزی رییس جمهوری سوگند یاد کردند.

 آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، صدای آلمان، رادیو آزادی، خبرگزاری بخدی، افغانستان مونیتور، خبرگزاری جمهور، مرکز خبرنگاران افغانستان، ۸ صبح، فارسی رو، نی، تلویزیون یک، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری آوا، رادیو بین‏المللی فرانسه، صدای امریکا، خبرگزاری بست باستان، وبسایت آرمان شهر.

پیوست‌ها: