ایران

بهائیان بسیاری در زندان‌های ایران محبوس‌اند. 

bahai

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

یک متهم به مواد مخدر در رشت اعدام شد
رادیو زمانه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ یک متهم به تهیه و نگهداری مواد مخدر، امروز در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شد.

بازداشت علیرضا درویش روزنامه نگار فعال در هفته نامه زرتشتیان
کلمه  ۱۹ آذر ۱۳۹۲ علیرضا درویش روزنامه نگار و فعال فرهنگی ظهر دوشنبه ۱۸ آذر ماه، پس از هجوم ماموران امنیتی به محل کار خود بازداشت شد بازداشت علی غفرانی به اتهام تلاش برای آزادی سید علی اصغر غروی

۱۰ تن از فعالان ترک آذربایجان به طور جمعی بازداشت شدند / بازداشت مدیران سایت موسیقی زیر زمینی “برگ موزیک” و نگرانی از تلاش برای اعترافات اجباری تلویزیونی

قبرستان بهائیان شهر سنندج با بولدوزر تخریب شد
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۲ آذر ۱۳۹۲ تعداد زیادی از مأموران وزارت اطلاعات و مأموران نیروی انتظامی با حضور در گورستان بهائیان شهر سنندج موسوم به ” گلستان جاوید”، غسالخانه، نمازخانه، دیوارها و معابر آن را به طور کامل تخریب کردند.

پورفاضل: اولیای‌ دم ستار بهشتی از پیگیری پرونده فرزندشان انصراف می‌دهند
خبرگزاری ایسنا ۲۳ آذر ۱۳۹۲ وکیل‌مدافع اولیای‌ دم ستار بهشتی گفت که موکلانش از پیگیری پرونده مرگ مشکوک فرزندشان در بازداشتگاه پلیس فتا منصرف شده‌اند.

 زندان

هفت ماه بلاتکلیفی دراویش؛ تمدید قرار بازداشت برای چهارمین بار
مجذوبان نور ۲۰ آذر ۱۳۹۲ چهار درویش محبوس در بند «عبرت» زندان عادل آباد شیراز، ۷ ماه است که بدون حکم و به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می برند، به طوری که اخیرا قرار بازداشت آن‌ها برای چهارمین بار تمدید شده است.

نامه سرگشاده مسعود کردپور به سران سه قوه
آژانس خبری موکریان ۲۰ آذر ۱۳۹۲ مسعود کردپور در نامه خود به برادران لاریجانی و حسن روحانی آورده: روسای محترم سه قوه باور بفرمائید که شما هم اگر یک شهروند کرد بودید و در موقعیت و جغرافیای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منطقه زندگی می کردید و از یک سو در معرض سیاستهای به شدت متمرکز حاکمیت که نتیجه ای جز واگرایی هرچه بیشتر ندارد قرار می گرفتید و از سوی دیگر با سوء مدیریتهای ناکارآمد و تضییقات و برخوردهای امنیتی سلیقه ای و محرومیتهای اجتماعی و اقتصادی مانند فقر و نداری و بیکاری روبرو می شدید حتما به این وضعیت اعتراض میکردید و تاب تحمل نداشتید.

یک کشیش در ایران به سه سال و نیم زندان محکوم شد
محبت‌نیوز ۲۲ آذر ۱۳۹۲ کشیش ورویر آوانسیان، از کشیشان رسمی کلیساهای ایران که به شدت بیمار و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

وضعیت مبهم هشت فعال سیاسی و مدنی در زندان اربیل
رادیو زمانه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ بیش از یک ماه از بازداشت هشت نفر از کردهای ایرانی ساکن اربیل می‌گذرد و هنوز وضعیت محکومیت آنها روشن نیست.

 زنان

بازتولید بردگی در بیلبوردهای شهری
مدرسه فمینیستی ۱۸ آذر ۱۳۹۲ زن به وجود او جسمیت می بخشد ولی منحصرا نقش دایه و تغذیه کننده را به عهده دارد نه وظیفه ی آفریننده را. زن در هیچ زمینه ای آفریننده نیست. کودک و نان قبیله را تأمین می کند و با این عمل به حفظ حیات قبیله می پردازد، همین و بس.

هشدار نسبت به افزایش زنان معتاد متاهل
تغییر برای برابری ۲۱ آذر ۱۳۹۲ آمارهای ایدز و اعتیاد زنان به‌تدریج به سویی می‌رود که گوی سبقت را از مردان برباید.

نخستین زن شهردار شهر «سرباز»: طلسم مدیریت زنان را شکستم
روزنامه شرق ۲۱ آذر ۱۳۹۲ سامیه بلوچ‌زهی، از خط‌قرمزها عبور کرده است. او دختر ۲۶ساله، مجرد و اهل سنتی است که توانسته شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در سیستان‌وبلوچستان شود. یکه‌تازبودن بلوچ‌زهی، تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ او توانست، با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای شهر کلات، این سمت را از آن خود کند. اتفاقی که با وجود فضا و بافت سنتی سیستان‌وبلوچستان، رخدادی بی‌سابقه است.

هشدار عضو شورای شهر؛ سن زنان خیابانی به ۱۶ سال رسید
کلمه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ درحالی که ۱۰ روز پیش فرمانده ناجا از کمبود امکانات برای جمع آوری زنان خیابانی حرف زد و البته رییس پلیس امنیت اخلاقی هم از شناسنامه دار شدن آنها خبر داد،‌ عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از ایجاد مراکزی برای مقابله با کاهش آسیب زنان خیابانی خبر داده است.

 دفاع از حقوق بشر

درخواست مولوی عبدالحمید از روحانی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان اهل سنت در اعتصاب‌ غذا
جرس ۱۸ آذر ۱۳۹۲  مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشور، از وی خواست به درخواست‏های زندانیان اعتصاب کننده اهل سنت در زندان قزلحصار برای بررسی و بهبود وضعیت آنان و تجدیدنظر در احکام صادره رسیدگی کند.

یادداشت احمد شهید به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
جرس ۲۰ آذر ۱۳۹۲ جامعۀ بین المللی باید روی ایران متمرکز بماند؛ بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در ایران ریشۀ عمیق در قوانین و عملکرد حکومت دارد.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار لغو حکمِ اعدامِ شش زندانی کرد سنی در ایران شد
امنستی ۲۲ آذر ۱۳۹۲ سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه ای با اشاره به صدور حکم اعدام برای شش زندانی کرد سنی در ایران،‌ خواستار اقدام فوری برای نجات آنها شد.

شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل خواستار آزادی امیر حکمتی شد
دویچه وله ۲۳ آذر ۱۳۹۲ کارگروه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بازداشت امیر حکمتی، شهروند ایرانی ـ آمریکایی در ایران را “خودسرانه” نامید و خواستار آزادی وی شد. این کارگروه با انتقاد از روند دادرسی حکمتی خواستار پرداخت غرامت به او شده است.

ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی، خواستار به تعویق افتادن تصویب منشور حقوق شهروندی شدند
رادیو فردا ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی، طی بیانیه ای که توسط برخی وب سایت ها منتشر شده، از حسن روحانی خواسته اند،‌ تصویب منشور حقوق شهروندی را به تعویق بیاندازد.

 حقوق سیاسی و مدنی

دانشجویان محروم از تحصیل و وعده‌های مسوولان: تا کنون به تقاضای ما برای بازگشت به دانشگاه پاسخ نداده اند
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۰ آذر ۱۳۹۲ دو دانشجوی ستاره دار  گفتند علیرغم وعده های بازگشت به دانشگاه و درخواست آنها هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و پس از گذشت نزدیک به چهار ماه مسولان فقط آنها را به آینده ای نزدیک امیدوار کرده اند همچنین مسولان یکی از پیش شرط ها را برای دانشجویان ستاره دار قبل از سال ۹۰ آزمون مجدد کنکور عنوان کرده اند که این دانشجویان قبلا یکبار این آزمون را داده و به دانشگاه راه یافته اند.

تجمع اعتراضی دانشجویان بابل با مطالبۀ آزادی دانشجویان زندانی و استعفای رئیس دانشگاه
جرس ۲۰ آذر ۱۳۹۲ دانشگاه نوشیروانی بابل، روز سه شنبه نوزدهم آذر ماه، میزبان بازرسین وزارت علوم بود، که منجر به تجمعات اعتراضی دانشجویان نسبت به ریاست آن دانشگاه و همچنین درخواست آزادی دانشجویان زندانی بود.

وزیر کشور ایران: شش میلیون نفر به طور مستقیم با اعتیاد درگیر هستند
رادیو فردا ۲۴ آذر ۱۳۹۲ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، می گوید که شش میلیون ایرانی به طور مستقیم با مسئله اعتیاد درگیر هستند.

حقوق نسل سوم؛ حقوق زیست و …

کشته شدن یک قلاده دیگر پلنگ ایرانی در تصادف با اتوموبیل
رادیو فردا ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ده روز پس از آن‌که خبر رسید یک پلنگ ایرانی در استهبان فارس «احتمالاً به‌دلیل طعمه سمی» کشته شده، روز دوشنبه ۱۸ آذر نیز خبرگزاری‌های ایران از تصادف یک خودرو با یک قلاده پلنگ در لرستان و کشته شدن این جاندار کمیاب خبر دادند.

بیش از ۴۰ تالاب در ایران خشک شده است
ملی مذهبی ۲۴ آذر ۱۳۹۲ احمدعلی کیخا٬ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته که بیش از ۴۰ تالاب ایران با وسعت یک میلیون هکتار ۴۰ تا ۱۰۰ درصد خشک شده است.

 فرهنگ و جامعه

فیلم “گذشته” اصغر فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب شد
رادیو فردا ۲۱ آذر ۱۳۹۲ فیلم “گذشته” ساخته اصغر فرهادی، به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان برای دریافت جایزه گلدن گلوب معرفی شد.

بهترین سینمای جنوب کشور در آستانه‌ی تعطیلی است
خبرگزاری ایلنا ۲۳ آذر ۱۳۹۲ گروهی از هنرمندان برای مرمت و بازگشایی سینما پرسیا شیراز به وزیر ارشاد نامه نوشتند. سینما پرسیا شیراز یک سینمای خصوصی است و یکی از ممتاز‌ترین سینماهای ایران و بهترین سینمای جنوب کشور است.

نامه جمعی از اهالی موسیقی زیرزمینی و هنرمندان به وزیر ارشاد درباره برخوردهای امنیتی اخیر
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ آذر ۱۳۹۲ در ۳ ماه اخیر جامعه موسیقی مستقل شاهد تشدید برخورد های امنیتی و غیر متعارف با اهالی این هنر بوده است. بازداشت ها ی اخیر اوج این برخورد هاست. در حالیکه امید میرفت با تغییر شرایط در وزارت ارشاد و روی کار آمدن شما و همکارانتان گشایشی در موسیقی ایران شاهد باشیم و بساط مجوز بازی برای تولید و اجرای اثر فرهنگی و هنری برچیده شود و زنان که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند بتوانند فعالانه به عرصه موسیقی باز گردند، متاسفانه نه تنها تغییر در رویه بی اساس قبلی نمیبینیم بلکه شاهدیم علاقه مندان به موسیقی سر از زندان و بازداشتگاه در میآورن

استقبال کتابخوان‌ها از شهری میان تاریکی
خبرگزاری مهر ۲۴ آذر ۱۳۹۲ دومین چاپ از رمان «شهری میان تاریکی» نوشته هورناز هنرور از سوی نشر آموت ورانه بازار کتاب شد.

 سیاست

سعید مرتضوی متهم اصلی چهار پرونده است، محاکمه‌اش کنید
جرس ۲۰ آذر ۱۳۹۲ سایت «خانه ملت»، ارگان مجل شورای اسلامی، با مجرم معرفی کردن سعید مرتضوی در قتل زهرا کاظمی٬ وقایع بازداشتگاه کهریزک٬ پرونده فروش سئوالات کنکور و ماجرای سازمان تامین اجتماعی خواستار مجازات وی شد.

آمریکایی مفقود‌ در ایران مامور جمع‌آوری اطلاعات برای سیا بود
دویچه وله  ۲۳ آذر ۱۳۹۲ روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کردند که رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که شش سال پیش در ایران مفقود شد، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می‌کرده است. ایران خواستار توضیح دولت آمریکا درباره ماموریت لوینسون شد

رئیس دادگاه انقلاب کرمان: یک جاسوس MI6 را دستگیر کرده‌ایم
رادیو زمانه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ دادخدا سالاری، رئیس دادگاه انقلاب کرمان گفته است که ماموران اطلاعاتی ایران موفق شده‌اند که یک جاسوس MI6 ( سرویس اطلاعات-امنیتی انگلستان) را در این استان دستگیر کنند.

بزرگ‌ترین توافق گازی ایران ـ پاکستان تعلیق شد
دویچه وله ۲۳ آذر ۱۳۹۲ ایران توافق پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار به پاکستان برای ساخت بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را به حال تعلیق در آورد. این توافق که مصوبه دولت پیشین ایران است مخالفت آمریکا را در پی داشته است.

علی مطهری از برکناری یک معاون و یک مدیرکل وزارت اطلاعات ایران خبر داد
بی‌بی‌سی‌ فارسی ۲۳ آذر ۱۳۹۲ علی مطهری، از نمایندگان مجلس در ایران که حدود ۵ ماه پیش از کشف دستگاه شنود و دوربین فیلمبرداری در دفتر کارش خبر داده بود گفته است که یک معاون و یک مدیرکل وزارت اطلاعات در ارتباط با این پرونده برکنار شده‌اند.

 آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، ایلنا روزنامه‌های شرق سایت‌های  رادیو فردا،  تغییر برای برابری، محبت‌نیوز، مجذوبان نور، آژانس خبری موکریان، جرس، مدرسه فمینیستی، کلمه، رادیو کوچه، رادیوزمانه، دویچه وله، بی‌بی‌سی‌ فارسی، ملی مذهبی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ امنستی، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، امنستی.

 دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر

هفت‌روز نامه حقوق بشری بین المللی

هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان

هفت‌روز نامه حقوق بشری افغانستان

هفت‌روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: