میسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت کودکان در این کشور، از افزایش ۲۸ درصدی موارد تجاوز جنسی خبر داده است.

مقام‌های این کمیسیون روز شنبه، ۲۳ قوس/آذر، همزمان با انتشار این گزارش به خبرنگاران گفتند که “فساد در نهادهای قضایی” از عوامل اصلی افزایش موارد تجاوز جنسی به کودکان است.

سیما سمر رئیس این کمیسیون گفت که فساد در این نهادها باعث شده که عاملان تجاوز به کودکان مطابق قانون مجازات نشوند و این امر به کاهش ترس از مجازات منجر شده است.

او افزود که در مواردی عاملان تجاوز جنسی به کودکان به دلیل فساد در نهادهای قضایی “تبرئه” می‌شوند یا به پرونده‌های آنها به درستی رسیدگی نمی‌شود.

گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر براساس مصاحبه با بیش از چهار هزار کودک در۲۷ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان تهیه شده است

گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر براساس مصاحبه با بیش از چهار هزار کودک در۲۷ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان تهیه شده است

خانم سمر گفت: “اکثر کسانی که مرتکب تجاوز جنسی می‎شوند، به مناطق تحت تسلط طالبان می‎گریزند. البته مسایلی که باعث عدم تطبیق عدالت در مورد این افراد می‎شود، تنها رفتن آنها به مناطق تحت تسلط طالبان نیست، بلکه فساد در ادارات دولتی افغانستان باعث می‎شود که اینها در صورتی که دستگیر هم شوند، متاسفانه دوباره آزاد می‎شوند.”

تجاوز جنسی به کودکان، تنها موردی نیست که سرنوشت سیاه را برای آنها رقم می‌زند، بلکه در گزارش کمیسیون حقوق بشر از اعتیاد ۳۰۰ هزار کودک و اشتغال ۵۱ درصدی کودکان در افغانستان خبر داده شده است.

در این گزارش گفته شده که این تعداد از کودکان به شیوه‌های مختلف مشغول کارهای گوناگون هستند. گزارش افزوده کارهایی که کودکان انجام می‌دهند، شامل کارهای شاق هم می‌شود.

نویسندگان گزارش در مورد دلیل اعتیاد کودکان نوشته‌اند که معتاد بودن یک یا چند تن از اعضای خانواده‌های آنها، زمینه رو آوردن به مواد مخدر را برای این کودکان فراهم کرده است.

مهاجرت خانواده‌ها به کشورهای همسایه، به ویژه محلاتی که موانع سختی برای اعتیاد و دسترسی به مواد مخدر وجود ندارد، از دیگر دلایل اعتیاد کودکان در افغانستان عنوان شده است.

هرچند در برخی مناطق افغانستان مواد مخدر به ویژه تریاک به سادگی پیدا می‌شود. افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان است و بیش از یک میلیون معتاد دارد.

گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر براساس مصاحبه با بیش از چهار هزار کودک در۲۷ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان تهیه شده است.