haft-690x259

1388141222_1388135584_1476239_580352308701626_1293607647_n
امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان در حال دست دادن با بابا نوئل در مراسم اهدای جایزه به شاگردان مدرسه شبانه روزی در مراسم سال نو میلادی/ منبع: آزادگان

 سیاسی

عثمان اف: تلفات جنگ شهروندی دوباره محاسبه شود
۲۱ دسامبر، رادیو آزادی ابراهیم عثمان اف مشاور سابق رئیس جمهور تاجیکستان و عضو هیات مذاکره کنندگان صلح میان تاجیکان پیشنهاد دارد که تعداد قربانیان جنگ خونین شهروندی در کشور دوباره محاسبه گردد. این دانشمند تاجیک روز ۲۱ دسامبر در نشست «گفت و گوی تمدن ها» در شهر دوشنبه با اشاره به آمارهای متفاوت درباره ی قربانیان جنگ پنج ساله تاجیکان گفت آمارهایی که نشر می‌شوند از واقعیت دورند. حکومت تاجیکستان می‌گوید که در این جنگ که طی مدت سال‌های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۷ادامه داشت بیش از ۵۰ هزار نفر کشته شدند. محمدعلی معاون هیات حزب نهضت اسلامی تاجیکستان که در این نشست درباره ی جنگ و صلح تاجیکان صحبت می‌کرد گفت: «آوردن آمار دقیق در مورد قربانیان جنگ شهروندی مشکل است زیرا تحقیقاتی در این راستا صورت نگرفته است». پیشنهاد در مورد دقیق کردن تلفات در جنگ شهروندی تاجیکستان در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت تقریباَ ۲۰ سال از این حوادث هنوز هم مادران و زنانی را می توان دید که در جستجوی همسران و پیوندان خود هستند. بنا به آمارها در این ۵ سال ۲۵۰۰۰ زن از همسر محروم شده و ۵۳۰۰۰ کودک یتیم مانده اند. در مجموع بیش از ۳۵۰۰۰ بنای مسکونی و کارخانه ها در این جنگ سوخت و یا تخریب گردید. مقامات رسمی می‌گویند که جنگ شهروندی در مجموع ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور خسارات وارد کرده و کشور را ده ها سال عقب انداخته است.

 «شکنجه» واژه‌ای که طی سال ۲۰۱۳ سر زبان‌ها بود
۲۷ دسامبر، رادیو آزادی به عقیده خبرنگاران و سردبیران رسانه‌ها در سال ۲۰۱۳ از همه بیشتر کلمه شکنجه مورد استفاده آن‌ها قرار گرفته است. به علاوه شکایات نزدیکان افراد محبوس چند بحث دادگاهی، یک نمایش عکس‌ها و دو بررسی کمیته حقوق بشر سازمان ملل، قول مقامات مسئول کشور برای «ریشه کن» کردن شکنجه باعث شده است این کلمه به یکی از واژه‌های سال تبدیل گردد. در جلسات کمیته حقوق بشر سازمان ملل نمایندگان حکومت تاجیکستان بسیاری از موارد شکنجه را تکذیب کردند. اما حقوقدان تاجیک بزرگ مهر یاراف می گوید: در مدافعه دادگاهی شهروند تاجیکستان قاسم جان بردالدین اف و شهروند افغانستان حامد ولد پادشاخان مامورین کمیته امنیت در حضور همه اظهار داشتند که: «شکنجه یک نحوه از کار ماست و بدون شکنجه فعالیت مقامات ناممکن است».

 محکومیت وزیر پیشین صنایع تاجیکستان به ۲۶ سال زندان
۲۵ دسامبر، بی بی سی دادگاه عالی تاجیکستان زید سعیداف، وزیر سابق صنایع و موسس حزب «تاجیکستان نو» را برای ۲۶ سال به زندان محکوم کرد. بر اساس مصوبه دادگاه، که روز ۲۵ دسامبر صادر شد، همچنین اموال و دارایی های این تاجر مصادره خواهد شد. دادگاه او را بر اساس چهار پرونده «تجاوز جنسی، چندهمسری، کلاهبرداری، رشوه‌خواری و محروم کردن خودسرانه انسان از آزادی» مجرم شناخت. وکلای مدافع آقای سعیداف می‌گویند که از حکم قاضی پرونده راضی نیستند و در فرصت مناسب به دادگاه استینافی شکایت خواهند کرد. شهرت قدرت‌اف، یکی از سه وکیل مدافع آقای سعیداف، می‌گوید که امروز قاضی پرونده با اعلام این حکم سیستم قضایی را، که در ده-پانزده سال اخیر «مرده بود، در عمل دفن کرده است.» اعلام حکم دادگاه عالی تاجیکستان در بنای بازداشتگاه موقتی وابسته به کمیته امنیت ملی این کشور پشت درهای بسته صورت گرفت. در گذشته یعقوب سلیماف، یکی از جانبداران سابق رئیس جمهور رحمان، نیز در این بنا محاکمه و مجازات شده بود. هم اکنون کارشناسان می‌گویند، که زندانی شدن این تاجر سرشناس و مبتکر تاسیس حزب جدید سیاسی، که قضیه بازداشت او از سوی بسیاری از سازمانها و احزاب سیاسی در تاجیکستان و بیرون از آن «سیاسی» عنوان شده است، بر شمار زندانیان سیاسی در این کشور می‌افزاید.

 انتخابات و قضیه زید سعیداف – در سر خط خبرهای سال
۲۱ دسامبر، آزادگان اغلب کارشناسان می‌گویند رویدادهای مهم سال ۲۰۱۳ زندانی شدن زید سعیداف، وزیر سابق صنعت تاجیکستان و انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشور می باشند. خانم لاله عالم اوا سردبیر IWPR می‌گوید «در سال ۲۰۱۳ دو رویداد مهم رخ دادند: یکی بازداشت زید سعیداف تاجر تاجیک و دومی پیشنهاد نامزد برای کسب مقام ریاست جمهوری از طرف نیروهای اصلاح طلب. هردو هم وقایع سیاسی بودند». آقای عبدالرحمان خان اف وکیل پارلمان مهم ترین رویدادها را پیام رئیس جمهور به پارلمان، انتخابات ریاست جمهوری و اشتراک ان در همایش بین‌المللی نماینده های جوان که در شهر توکیو ژاپن برگزار گردید، می داند. آقای زبیدالله رازق عضو شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی: ۴۰ سالگی حزب نهضت، چاپ رساله درباره تاریخ حزب نهضت تاجیکستان، انتخابات ریاست جمهوری. عبدحلیم غفاراف رئیس حزب سوسیولیستی تاجیکستان: انتخابات ریاست جمهوری، تمدید اقامت مهاجران کاری تاجیک در روسیه، ترمیم جاده بین نواحی عینی و پنجیکت. آینهال بابانظراوا، رئیس سازمان اجتماعی پرسپکتیوا: حبس شدن زید سعیداف و انتخابات ریاست جمهوری. خورشید عطاءالله سردبیر فرژ: زندانی شدن زید سعیداف را مهم‌ترین خبر سال ۲۰۱۳، و حتی می‌توان سیمای سال عنوان کرد.

 آلمان: نزدیکان رئیس جمهور سوار ماشین‌های سرقت شده
۱۹ دسامبر، تاپ رب سی رو، اخیرا نشریه Bild نوشت حدود ۲۰۰ اتومبیل که در شهرهای مختلف آلمان به سرقت رفته‌اند هم اکنون در دست خانواده رئیس جمهور تاجیکستان و دوستان او می باشند. سفیر تاجیکستان با تکذیب این خبر گفته است: ا‌گر این ماشین‌ها با استفاده از سیستم GPS آشکار شده‌اند، چرا قبلا، هنگام عبوراز مرز چندین کشور آشکار نشده اند. مقامات تاجیک در حالی خبر نشریه های غربی را تکذیب کردند که ماه ژوئیه سال جاری قربان عبدالنظراف، معاون سرپرست ریاست مبارزه با قاچاق گمرکی خدمات گمرک تاجیکستان در نشست خبری در دوشنبه گفته بود، نزدیک به ده ماشین ربوده شده‌ از آلمان کشف شده‌است. وی افزود: این ماشین‌ها به طور غیرقانونی از مرز تاجیکستان انتقال یافته‌اند. در آلمان این خبر را تصدیق نکرده اند، ولی سخنگوی وزارت خارجه این کشور به «فرانس پرس» گفته است، در زمینه مبارزه با جنایتکاری سازمان یافته با تاجیکستان همکاری داریم. این خبرگزاری در ادامه نوشته است، سفیر تاجیکستان در رابطه با اتومبیل های ربوده شده، به وزارت خارجه آلمان احضار شده است.

 سازمان های روزنامه‌نگاری خواهان ملاقات ویژه با وزیر کشور شدند
۲۷ دسامبر، بی بی سی آقای قرشیبایف رئیس انجمن روزنامه نگاران تاجیکستان خواستار این است رمضان رحیم اف وزیر کشور با روسای سازمان های روزنامه نگاری و نمایندگان رسانه‌ها قبل از نشست مطبوعاتی سالانه دیداری اختصاصی جهت بررسی موارد بدرفتاری پلیس با خبرنگاران انجام بدهد. نامه سازمان های روزنامه نگاری به وزیر کشور به دنبال بازداشت عبدالرحیم شکوراف ارسال شده است. روسای سازمان های مستقل روزنامه نگاری، نشریه ها و خبرنگاران روز پنج‌شنبه با انتشار یک بیانیه از آقای رحیم اف خواستند که به آزادی سریع عبدالرحیم شکوراف فیلم بردار خبرگزاری «آزادگان» مساعدت کند و دیداری اختصاصی با نمایندگان این سازمان ها و رسانه‌های مستقل انجام بدهد. آقای شکوراف بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ دسامبر به هنگام فیلم برداری تجمع طرفداران زید سعیداف در نزد بنای بازداشتگاه کمیته دولتی امنیت ملی از جانب کارمندان پلیس بازداشت شد.

 دادگاه شهروندانی را که روز گذشته در حمایت از سعیداف در نزد بازداشتگاه کمیته امنیت ملی شهر دوشنبه تجمع کرده بودند جریمه کرد
۲۷ دسامبر، رگنوم دادگاه منطقه اسماعیل سامانی شهر دوشنبه اعضای حزب «تاجیکستان نو» آقای محمودجان قاسم اف و خانم موجوده صاحب نظراوا و نزدیکان تاجر محکوم شده زید سعیداف را به ۱۲۰ سامانی جریمه کرد. در همین حال در سندی که شعبه امور داخلی به دادگاه ارسال کرده است آمده است که خانم آی نهال بابانظراوا، آقایان حاجی محمد عمراف و برزو عبدالرزاق اف نیز بایستی مورد بازپرسی قرار بگیرند. افراد نامبرده روز ۲۵ دسامبر به همراه نزدیکان و طرفداران دیگر زید سعیداف تاجر و وزیر سابق صنعت تاجیکستان برای شنیدن حکم وی در نزد بازداشت گاه موقت کمیته امنیت ملی تجمع کرده بودند.

 جامعه

نگرانی شهرداری قرغان تپه از افزایش موارد خودکشی
۲۱ دسامبر، بی بی سی به گفته مسئولین شهرداری قرغان تپه سال جاری در این شهر سه مرد قصد خودکشی کردند که در نتیجه دو نفر آن‌ها فوت شدند. علت اصلی خودکشی این افراد مشکلات اجتماعی بوده و آن‌ها برای حل مشکلات خود و رهایی از آن دست به خودکشی زده اند. بر اساس اطلاع این شهرداری در سال ۲۰۱۲ در این شهر یک مرد خودکشی کرده اما در سال ۲۰۱۳ در برابر ۴۱ زن دو مرد هم در پی این وقایع جان خود را از دست دادند. کارشناسان امور اجتماعی می‌گویند که یکی از سبب های خودکشی زنان و دختران اعمال خشونت علیه آن‌ها از سوی برخی از اعضای خانواده‌هایشان است. اما خودکشی مردها بیشتر به مشکلات اقتصادی و بیکاری مربوط می‌شود؛ اگرچه مسئولان پلیس دست زدن عده‌ای از این افراد به خودکشی را بیماری روانی عنوان کرده اند.

 قتل وحشیانه یک شهروند تاجیکستان در مسکو
۲۷ دسامبر، فرغانه رو شب ۲۶ دسامبر در شهر مسکو جسد شهروند ۳۲ ساله تاجیکستان کشف شد. به گزارش خبرگزاری لایف نیوز به مقتول ۲۵ ضربه چاقو زده، سپس سرش را از تن جدا کرده اند. پلیس مسکو می‌گوید قاتلان به پول و دارایی‌های مقتول دست نزده اند و امکان دارد این قتل توسط ملی گرایان و نژادپرستان روس صورت گرفته باشد.

 معرفی برنامه جدید برای حمایت از حقوق مهاجران
۱۸ دسامبر، بی بی سی مسأله حمایت از حقوق مهاجران تاجیک در خارج از کشور و بهبود وضعیت آن‌ها از مسائل عمده چند همایش بود که روز چهارشنبه ۱۸ دسامبر به مناسبت روز بین‌المللی مهاجرت در تاجیکستان برگزار شد. مرکز مستقل حقوق بشر تاجیکستان در همایشی «طرح برنامه ملی دولتی برای اجرای توصیه‌های کمیته سازمان ملل متحد در مورد حقوق مهاجران کاری و خانواده‌های آن‌ها برای سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷» را معرفی کرد. این برنامه بر اساس ۵۰ توصیه سازمان ملل در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی برای حمایت از مهاجران و خانواده‌های آن‌ها تهیه شده و یکی از اهداف محوری آن مطابق ساختن قانون تاجیکستان درباره مهاجران کاری با مقررات این کنوانسیون است. کمیته سازمان ملل متحدابراز نگرانی کرده است که مهاجرین کاری تاجیک و عضو خانواده‌های آن‌ها به هنگام خارج شدن از کشور و وارد شدن به تاجیکستان در اکثر موارد قربانی اعمال فسادآمیز از سوی کارمندان گمرک و یا مرزبانی می شود. یک مسئول دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان با اشاره بر اهمیت این برنامه برای تاجیکستان گفت: «تدابیر مهمی که در برنامه آمده است تابستان سال جاری به وزارتخانه ها و نهادهای مربوط برای اجرا ارائه شده اند. هدف از برگزاری چنین نشست ها دریافت راه‌های بهتر جهت اجرای این برنامه با کیفیت بهتر است». گزارش های رسمی از انتقال اجساد مهاجران از خارج به تاجیکستان حاکیست که سال تا سال تعداد افرادی که در روسیه و کشورهای دیگر خارجی جان های خودرا از دست می‌دهند در حال افزایش است. قابل ذکر است که در روسیه حال بیش از یک میلیون مهاجران کاری از تاجیکستان بسر می‌برند و اکثر این افراد در برابر موارد نقض حقوق بشر آسیب پذیر هستند.

 کارشناس: مهاجران ما روزهای سنگین‌تری را پیش رو دارند
۲۰ دسامبر، تاج نیوز عبدالله دولت اف رئیس سازمان تاجیکان در روسیه می گوید: دوشنبه نباید از سازش نامه های بین تاجیکستان و روسیه امیدوار باشد و برای مهاجران تاجیک شرایط باز هم سخت و سنگین‌تر در پیش است. مشکلات مهاجران تاجیک در آن نیست که روسیه قانون های خود را سنگین و یا تغییر می دهد. مشکل اصلی در آن است که ساختارهای رسمی تاجیکستان در کمک به شهروندان خود عاجز است و یا نمی خواهد کمک کند. قابل ذکر است که ۱۷ دسامبر سال جاری سایت رسمی دومای (پارلمان) دولتی خبر از تصویب قانونی داد که بر اساس آن به شهروندان خارجی به مدت ۹۰ روز بدون روادید اجازه زیست داده می شود.

  مهاجرت، روندی که کام خانواده هارا تلخ کرده است
۲۶ دسامبر، رادیو آزادی با اینکه پول مهاجران وضع اجتماعی و اقتصادی تاجیکستان را در اعتدال نگه می دارد، همزمان این مهاجرت گسترده روی زندگی نزدیکان آن‌ها تأثیر منفی می رساند. طبق اطلاع رسمی مقامات تاجیکستان در سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۰۰۰ خانواده تاجیک پس از دو سه ماه زندگی از هم پاشیده اند. گفته می‌شود که مهاجرت کاری روی افزایش طلاق بی تأثیر نیست. با افزایش مهاجرت کاری در روسیه شمار افراد بی نام و نشان شده نیز افزایش یافته است. حال بیش از ۱۰۰۰ شهروند تاجیک در لیست افراد گم شده وارد شده اند. روزگار اغلب خانواده‌های تاجیک عمدتاَ از پول مهاجران کاری است که تعداد آن‌ها در روسیه بیش از یک میلیون گفته می شود. مهاجران کاری در سال بیش از سه میلیارد دلار به تاجیکستان وارد می کنند.

 محدودیت تجلیل از سال نو در مدارس و دانشگاه های تاجیکستان
۲۸ دسامبر، اوگ رو جشن سال نو میلادی از زمان شوروی در تاجیکستان رایج است. وزارت علوم و آموزش و پرورش تاجیکستان برگزاری جشن سال نو در مدارس متوسطه و دانشگاه های این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای محدود کرده است. این موضوع در نامه نور‌الدین سعیدُف، وزیر آموزش و پرورش، به رهبران بخشهای معارف ولایات، شهرها، نواحی، دانشگاهها و مدارس مطرح شده است. در این نامه آمده است که «استفاده از همه گونه مواد آتش‌بازی، خریداری هدایا، خراجات بیهوده و سفره آرایی، تشکیل ضیافت و شب‌نشینی ها قطعاً ممنوع است.» همزمان وزیر معارف تاجیکستان اجازه داده است که مراسم «سال نو» تا ساعت ۱۵ بعد از ظهر با رعایت برنامه طرح ریزی شده برگزار شود. از سوی دیگر، نور‌الدین سعیدف در نامه خود افزوده است: «‌گذراندن تدابیر فرهنگی و ورزشی، از جمله شعرخوانی، مسابقات نقاشی و دانش آموز برتر، مسابقه‌های فوتبال، بسکتبال، کشتی، بوکس، تأسیس نشریه های دیواری و غیره اجازه داده می‌شود.» ضمناً، در سال جاری مقامات تاجیکستان در رابطه با جشن سال نو میلادی محدودیتهایی راه‌اندازی کرده‌اند. از جمله مسئولان کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان گفته‌اند که در برنامه‌های سال نو امسال بابای برفی (یا بابا نوئل) و درخت کاج که از رمزهای عمده سال نو مسیحی محسوب می‌شوند، حضور نخواهند داشت. برخی از صاحب‌ نظران می‌گویند که تصمیمات اخیر مقامات تاجیک از مذهبی شدن بیشتر جامعه تاجیکستان گواهی می‌دهد. زیرا برخی از جانبداران ارزشهای اسلامی بر این نظرند که تجلیل از سال نو مسیحی با ارزشهای اسلامی متناقض است.

 اقتصاد

The Economist سال سختی را برای تاجیکستان پیش بینی می‌کند
۲۷ دسامبر، رادیو آزادی مجله The Economist احتمال سر زدن آشوب های مردمی را در تاجیکستان در سال ۲۰۱۴ زیاد دانسته، و آن را در برابر ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان به گروه کشورهای آسیب‌ پذیر شامل کرده است. این تحلیلگران گفته‌اند در سال آینده نابرابری اجتماعی، سطح پایین زندگی و ضعف حکومت در تاجیکستان می‌تواند منجر به اعتراض های مردمی گردد. اما معاون رئیس مرکز تحقیقات استراتژی تاجیکستان آقای سیف الله سفراف می گوید: بلعکس سال ۲۰۱۴ برای تاجیکستان دوره رشد اقتصاد و فرهنگ خواهد شد. آقای عبدالملک قادراف کارشناس مستقل بر این باور است که موضوع زندانی شدن زید سعیداف و برگزاری انتخابات غیرمنصفانه اعتماد مردم را به حکومت کاهش داده است. وی افزود: «از سوی دیگر مهاجران بخصوص جوانان تاجیک خودرا در قبال فشارهای ملی گرایان و حکومت روسیه ناتوان احساس می کنند». آقای غیور قهاراف تحلیلگر تاجیک می‌گوید حکومت کشور یک برنامه اشتغال زایی برای سال ۲۰۱۴ تهیه نموده است که اجرای آن جهت رشد اقتصادی مساعدت خواهد کرد. آقای روشن عبدالله یف رئیس نمایندگی بنیاد یوراسیا به وابستگی تاجیکستان به سیاست کشورهای ابرقدرت اشاره می کند.

 کاهش تولید آلومینیوم کارخانه تالکو
۲۳ دسامبر، بی بی سی مسئولین شرکت آلومینیوم تاجیکستان «تالکو» می‌گویند این کارخانه بر اثر کاهش قیمت آلومینوم در بازار جهانی تولید را در سال جاری ۲۰٪ کاهش داده است. به گفته آن‌ها یکی از علل کاهش قیمت آلومینیوم ذخیره بیش از حد این فیلیز در جهان است که بالغ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است. طبق گزارش های رسمی در کارخانه آلومینیوم بیش از ۹ هزار کارگر که عده‌ای از آنان زنان هستند فعالیت دارند. اغلب آن‌ها می‌گویند که از بسته شدن این کارخانه نگرانند و علاقمند افزایش توانمندی بیشتر «تالکو» هستند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که کارخانه آلومینیوم تاجیکستان تحت کنترل رئیس جمهور امامعلی رحمان قرار دارد و کل معاملات آن با شرکت های خارجی تحت کنترل این مقام بلندپایه صورت می گیرد. سهم «تالکو» بزرگترین کارخانه صنعتی در تاجیکستان در تولید کالاهای داخلی بیش از ۴۰ درصد بوده و میزان صادرات آن ۳۶٪ را تشکیل می دهد. گفته می‌شود معاملات مالی این شرکت دولتی تاجیکستان از سوی شرکت موسوم به «تالکو منجمنت» در جزایر ویرجینیو انگلیس انجام می شود.

 روابط بین الملل

انقلاب‌های رنگی سازمان پیمان امنیت جمعی را نگران کرده‌است
۱۹ دسامبر، انترفاکس سازمان پیمان امنیت جمعی در پس‌ منظر حوادث اوکراین سازماندهی انقلاب‌های رنگی توسط غرب را یکی از تهدید‌های اصلی به کشور‌های عضو از جمله تاجیکستان خوانده‌است. سازمان پیمان امنیت جمعی ضمن یک همایش اظهار داشته است که از این به بعد علیه تلاش‌ها برای به راه انداختن انقلاب‌ها در کشور‌های عضو این سازمان مبارزه خواهد کرد. این سازمان، غرب را در سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های جمعی و رسانه‌های خبری متهم کرده است که وضع کنونی داخل کشور‌ها را غلط منعکس می‌کنند. نیکولای باردیوژا، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرده است که سازمان دهندگان انقلاب اهداف مغرضانه ای داشته، برای رسیدن به آن‌ها از هر راهی استفاده می‌کنند. وی گفته است، مقامات برخی از کشور‌هایی که ادعای دموکراسی دارند، برای به هدف رسیدن با ملت گرایان و افراط گرایان دوستی می‌کنند. سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرده است که انقلاب‌های رنگی یک مدل ویژه کودتای دولتی است که از طریق تبلیغات سیاسی، معنوی و روانی، در کشور بی‌حاکمیتی را به وجود می‌آورد. سازمان پیمان امنیت جمعی – سازمان امنیتی است که کشورهایی مثل تاجیکستان، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه و ارمنستان در آن شامل اند.

 پیمان امنیت جمعی کمک‌های فنی و نظامی خودرا به تاجیکستان تسریع خواهد داد
۲۷ دسامبر، ۲۴ کگ امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روز ۲۶ دسامبر در ملاقات با نیکلای بوردیوژا دبیر کلّ پیمان امنیت جمعی ثبات منطقه را بعد از سال ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار داده است. به گزارش دفتر مطبوعات رئیس جمهور تاجیکستان ضمن ملاقات دورنمای اوضاع منطقه آسیای مرکزی پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی پاسدار صلح از افغانستان در سال ۲۰۱۴، مورد بررسی قرار گرفت. در رابطه با این موضوع تسریع کمک نظامی و فنی کشور‌های اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی به نیرو‌های مرزبان و دیگر ساختار‌های داخل تاجیکستان الزامی دانسته شد. قبلاً نیکلای بوردیوژا اظهار داشته بود که تاجیکستان برای محافظت از مرز‌هایش با افغانستان تعداد کافی نیروی نظامی دارد و کشور‌های سازمان امنیت ‌جمعی تنها در دایره امکاناتشان به تاجیکستان تجهیزات ارسال خواهند کرد: از جمله روسیه سلاح و بلاروس دوربین و تجهیزات کنترلی را به تاجیکستان خواهد داد.کشور‌های د‌یگر نیز تجهیزاتی را که برای جلوگیری از عبور مرز تاجیکستان و افغانستان مساعدت می‌کنند، ارائه خواهند کرد . تاجیکستان با افغانستان ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و تا سال ۲۰۰۴ توسط مرزبانان روس حفاظت می‌شد. حالا این مرزها را مرزبانان تاجیکستان تحت کنترل دارند.

 دوما: مهاجران موظف به دادن امتحان هستند
۲۰ دسامبر، رادیو آزادی از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اتباع خارجی موظف به دادن امتحان زبان روسی و یا ارائه مدرک دیپلم و یا فوق لیسانس تا سال ۱۹۹۱ میلادی می باشند. متخصصین، معلولین و افراد از سن ۶۰ به بالا و افرادی که طبق برنامه مهاجرت اختیاری وارد روسیه شده‌اند از دادن چنین امتحان ها آزادند. اجرای این قانون از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد. مهاجرینی که تا این دوره اجازه کار و یا حق اقامت دارند هنگام تمدید اقامت و یا اجازه کار باید گواهی نامه و یا مدرک تحصیلی دوران شوروی ارائه دهند. حال بر اساس قانونی که از پاییز سال ۲۰۱۲ اجرا می‌شود مهاجرانی که در بخش‌های تجارت، خدمات اجتماعی شاغلند بایستی در رشته ی تاریخ روسیه امتحان بدهند.

 فرهنگ

کمبود متخصصین جوان نسخ خطی در تاجیکستان
۲۴ دسامبر، بی بی سی در تاجیکستان به ابتکار فرهنگستان علوم و پژوهشگاه آسیای میانه فرانسه دوره های آموزشی برای دانشمندان جوانی که به نسخه شناسی مشغول اند دایر شده است. هدف از برگزاری این دوره های آموزشی آماده کردن متخصصین این بخش عنوان می‌شود زیرا اخیراَ در تاجیکستان کمبود دانشمندان جوان نسخه شناس احساس شده است. خانم دادخدایوا دانشمند خاورشناس و مبتکر برگزاری این دوره ها با اظهار تاسف گفت: «ما در کتابخانه‌ها و آثارخانه ها نسخ خطی قدیمی بسیاری داریم اما برای آنکه این نسخ خطی مورد آموزش و نشر قرار بگیرند نیاز به متخصصین حرفه‌ای داریم. زیرا نسخ خطی این کتاب ها نادر اند و باید با آن‌ها متخصصین فوق‌العاده دانشمند و مجرب کار کنند». این دانشمند تاجیک می‌گوید حتی برای مشخص کردن مکان نشر نسخ خطی قدیمی دانش ویژه ای لازم است زیرا بسیاری از متخصصین در جهان از روی نوع کاغذ کشور نشر شدن ان کتاب را معین می‌کرده اند. در این دوره های آموزشی دانشمندان خاورشناس معروف از جمله آقای فرنسس ریشر خاورشناس فرانسوی و عضو فرهنگستان علوم تاجیکستان حضور داشتند.

 اصل الدین نظام اف سزاوار جایزه باربد شد
۲۵ دسامبر، آسیا پلوس اتحادیه آهنگسازان تاجیکستان دکتر اصل الدین نظام اف را برای دریافت جایزه باربد سزاوار دانست. این جایزه برای کتاب‌های نظام اف «تاریخ و نظریه شش مقام» که آن در سال ۲۰۱۲ در ایران منتشر شده است و مقاله های علمی «ما ز فلک بوده ایم»، «معنی فلک را ز فلک بجوی»، «یادگار زنده تمدن» اهدا شده است. همچنین محقق تاریخ موسیقی آقای نعیم حکیم اف برای کتاب دو جلدی «مدنیت موسیقی تاجیکان» به جایزه سزاوار دانسته شد.

 آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن های آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان


منابع:

Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj, Fergananews.com, interfax.by, Khovar, Ozodagon, Radio Ozodi, rbc.ru, Regnum.ru, Tojnews.tj, Ug.ru, 24kg.org

شماره هفدهم هفت روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: