افغانستان

800px-Kabul_during_civial_war_of_fundamentalists_1993-2
جنگ های داخلی دهه هفتاد کابل را به ویرانه ای مبدل کرد/ منبع عکس: ویکی پیدیا

 انتخابات

هشدار کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال دخالت زورمندان در روند انتخابات
تلویزیون یک/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده اند که احتمال دارد افراد زورمند در روند انتخابات آینده دخالت کنند. آن ها می افزایند: دخالت زورمندان در روند انتخابات در محلات دوردست کشور، چالش برانگیز خواهد بود. ناامنی، تقلب و دخالت نهادهای خارجی و افراد زورمند در روند انتخابات، پیوسته از نگرانی‌ های اصلی کمیسیون مستقل انتخابات دانسته شده است. بیشتر بخوانید: نگرانی از برگزاری انتخابات در حوزه جنوب

 عبدالستار سعادت: در میان نامزدان جنایت کاران جنگی وجود دارد
طلوع نیوز/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید: شماری از جنایت کاران جنگی نیز در انتخابات ریاست جمهوری راه یافته اند. عبدالستار سعادت افزوده است: شکایت هایی درباره دست داشتن هفت نامزد ریاست جمهوری در جرایم جنگی، فساد اداری وغصب زمین وجود دارد.

 نتایج نظرسنجی: افغان‌ها از شفافیت انتخابات اطمینان دارند
بی بی سی/ ۸/۱۰/۱۳۹۲ بر اساس یک نظرسنجی تازه در افغانستان، بیشتر افراد به این باورند که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بی‌ طرف و شفاف برگزار خواهد شد و آرای‌ شان محرم خواهد ماند. در این نظرسنجی نهاد پژوهشی آمریکایی موسوم به گلفیوم آسوشیتس (Glevum Associates) به همکاری نهاد افغانیAIRC ، با حدود ۲۲۰۰ تن در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است.

 امنیت، یک اصل مهم در برگزاری انتخابات
طلوع نیوز/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ شفافیت انتخابات وابسته به تامین امنیت  در کشور است، شماری از نمایندگان از نهادهای امنیتی می خواهند که از همین اکنون، برای تامین امنیت انتخابات دست به کار شوند. این نمایندگان تامین امنیت را در برگزاری انتخابات یک اصل مهم می دانند وخواهان تلاش های بیشتر نهادهای امنیتی در این زمینه می باشند.

 انتقاد کمیسیون شکایات انتخاباتی از رسانه‌ ها
رادیو کلید/ ۸/۱۰/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی از رسانه‌ ها می ‌خواهد، تا برنامه ‌هایی را تهیه نکنند که  برای  نامزدهای انتخابات کمپاین تلقی شود. نادر محسنی، سخن‌گوی این کمیسیون می‌ گوید: برخی از رسانه‌ ها برنامه‌ هایی را ترتیب کرده اند که به سود نامزدهای مشخص تمام شده است. بیشتر بخوانید: بر رسانه‌ها محدودیت وضع نکنید

 ناظران بربنیاد شماره های ویژه مرکزهای رای دهی نظارت خواهند کرد
طلوع نیوز/ ۱۰/۱۰/۱۳۹۲ ناظران مستقل انتخابات و ناظران نامزدان در انتخابات آینده بر بنیاد شماره های ویژه مرکزهای رای دهی از مرکزهای مشخص نظارت خواهند. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که این برنامه برای جلوگیری از هرج ومرج و نظام مند شدن روند نظارت و نیز جلوگیری از فشار زورمندان بر ناظران طرح ریزی شده است.

  موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
تجاوز فرماندهان شبکه حقانی بر کودکان و نوجوانان
طلوع نیوز/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ ریاست عمومی امنیت ملی می گوید: فرماندهان شبکه حقانی بر کودکان و نوجوانان تجاوز می کنند .فرماندهان شبکه حقانی هنگام آموزش حمله های انتحاری به کودکان و نوجوانان بر آنان تجاوز می کنند. طی یک گزارش، کودک شانزده ساله ای به نام سمیع الله که برای فراگیری آموزش های نظامی به میرانشاه پاکستان نزد کلیم، یکی از فرماندهان شبکه حقانی برده شده بود، می گوید: درجریان آموزش حمله های انتحاری چندین بار از سوی فرمانده شبکه حقانی و برادرش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

 طالبان یک مرد را در ولایت نیمروز تیرباران کردند
طلوع نیوز/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ طالبان یک مرد را در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز به خاطر روابط نامشروع جنسی با یک زن، تیرباران کردند. این مرد چند روز پیش به اتهام روابط نامشروع جنسی با یک زن از سوی طالبان گرفتار شده بود و در دادگاۀ صحرایی طالبان پس از چهار روز محکوم به مرگ گردید.

 پولیس فاریاب باج گیر شناخته شد
فارسی.رو/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ ساکنین ولایت فاریاب، از پولیس محلی این ولایت انتقاد کرده و می گویند: پولیس محلی به صورت گسترده باجگیری می کند. ده ها تن از متنفذین نواحی منطقه شاخ ولسوالى قیصار از باجگیری و بدرفتاری قوماندانان پولیس محلی به ولسوال قیصار شکایت کرده و خواستار پایان دادن به این وضعیت گردیدند.

 کشته شدن دوغیر نظامی در ولایت جوزجان
رادیو کلید/ ۱۰/۱۰/۱۳۹۲ دو شهروند کشور از سوی افراد مسلح ناشناس در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان به ضرب گلوله کشته شدند. عبدالمنان روفی، سخنگوی قومندانی امنیه جوزجان گفت: این دو تن در ولسوالی آقچه این ولایت در منزل بستگان شان مهمان بودند که در نیمه ‌های شب افراد مسلح ناشناس با زور وارد خانه گردیده و بر اعضای خانه آتش گشوده و مهمان ها را کشتند.

  زنان

حامد کرزی: خشونت برضد بانوان در کشور نگران کننده است
تلویزیون یک/ ۶/۱۰/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی در مورد افزایش خشونت برضد بانوان در کشور به شدت ابراز نگرانی کرده است. او از مردم کشور خواسته است تا برضد این پدیده به گونه‌ مشترک مبارزه کنند. به گفته‌ وی، بانوان در کشور با خشونت هایی مثل ازدواج اجباری، ازدواج قبل از وقت، تجاوز جنسی، لت و کوب، بریدن اعضای بدن و حتا قتل قربانی می شوند.

 فرار دختر از خانه در جوزجان، سبب خودکشی برادرش شد
فارسی.رو/ ۹/۱۰/۱۳۹۲ یک جوان در جوزجان به علت این که خواهرش شوهر خود را ترک کرده و با مردی دیگر به کابل فرار کرده است، خود را حلق آویز کرد. در افغانستان ازدواج های ” بدلی ” همواره مشکل ساز بوده و با جنجال و نزاع خانواده ها پایان یافته است.

 یک زن با دو کودکش زخمی شد
خبرگزاری باختر/ ۹/۱۰/۱۳۹۲ یک زن و دو کودکش در نتیجه انفجار یک بمب دستی در ولایت غزنی زخم برداشتند. اسدالله انصافی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غزنی گفت: این بمب دستی در یک منزل مسکونی واقع در شهر کهنه غزنی انفجار کرده که در اثر آن یک زن با دو کودکش زخمی شدند. اما ساکنان منزل می گویند این بمب به منزل آن ها پرتاب شده است.

 کارگاه آموزشی ارتقای ظرفیت ریاست های امور زنان ولایات کشور برگزار شد
سایت وزارت زنان/ ۸/۱۰/۱۳۹۲ کارگاه آموزشی سه روزۀ ارتقای ظرفیت و تقویت ساختاری و توانمند سازی ریاست های امور زنان ولایات کشور تحت ریاست خانم فوزیه حبیبی؛ معین مالی و اداری وزارت امور زنان کشور و به همکاری و اشتراک نمایندگان ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ امریکا (USAID)برگزار گردید.

   حامیان و فعالان

ثبت ده‌ها مورد خشونت با خبرنگاران افغان در سال ۲۰۱۳
بی بی سی/ ۹/۱۰/۱۳۹۲ سازمان حامی رسانه‌ های آزاد (نی) گزارش سالانه وضعیت خبرنگاران در افغانستان را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۳، هفتاد و شش مورد خشونت با خبرنگاران صورت گرفته است. در این سال، سه خبرنگار کشته، هفت خبرنگار زخمی، شش خبرنگار بازداشت، ۳۴ خبرنگار لت و کوب و ۲۶ خبرنگار تهدید و توهین شده ‌اند.

 افزایش ۱۱ درصدی تلفات افراد ملکی
رادیو کلید/ ۱۰/۱۰/۱۳۹۲ دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از افزایش ۱۱درصدی تلفات غیر نظامیان در یازده ماه سال روان میلادی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در کشور خبر می ‌دهد. نظیف ‌الله سالار‌زی؛ سخنگوی یوناما می گوید: بر اساس ارقامی که از سوی این نهاد به ثبت رسیده است در یازده ماه سال روان بیش از ۲۷۰۰ تن از افراد ملکی در خشونت های جاری در کشور کشته شده اند و نزدیک به پنج‌هزار و یک‌صد تن دیگر زخم برداشتند.

 کودکان خواستار اختصاص یک کرسی به اهل هنود شدند
خبرگزاری رشد/ ۱۱/۱۰/۱۳۹۲ شماری از کودکان افغان، در یک گردهمایی خواستار دادن یک کرسی به اهل هنود و سیک ها در مجلس نمایندگان شدند. ده ها تن از کودکان افغان، که از سوی جامعه مدنی در مقابل ساختمان شورای ملی تجمع کرده بودند، خواستار دادن یک کرسی برای اهل هنود و سیک ها در مجلس نمایندگان شدند. در این گرد همایی بشمول تعدادی از کودکان اهل هنود و سیکها، شمار زیادی از کودکان اقوام مختلف کشور نیز اشتراک داشتند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

هیات وزارت تحصیلات عالى اوراق امتحان کانکور لوگر را در جوى ها انداخته است
خبرگزاری پژواک/ ۷/۱۰/۱۳۹۲ مسوولین ولایت لوگر مى گویند: هیات اعزامى وزارت تحصیلات عالى، اوراق اخذ شدۀ امتحان کانکور شاگردان این ولایت را در بازگشت به کابل به جوى ها ریخته اند. امتحان کانکور در ولایت لوگر، از ٣۶٣٢  تن اخذ گردید که از این تعداد ۲۸۰ تن آنان دختر بودند. بیشتر بخوانید: آزمون کنکور ولایت لوگر به دلیل ‘تقلب سازمان یافته’ لغو شد

 ششصد و پنجاه بازداشتی بازداشتگاه بگرام آزاد شدند
بی بی سی/ ۹/۱۰/۱۳۹۲ کمیته رسیدگی به پرونده ‌های بازداشتی‌ های بازداشتگاه بگرام، ۶۵۰ تن را به دلیل نبود دلایل کافی برای ثبوت فعالیت ‌های تروریستی، آزاد کرد. مسوولان این کمیته می ‌گویند که این افراد به همین اتهام از خانه، محل کار یا بازار توسط نیروهای آمریکایی در سال های گذشته دستگیر و به زندان انداخته شده بودند. بیشتر بخوانید: دست رها شدگان از زندان بگرام به خون مردم آغشته است

 تظاهرات در ولایت سمنگان به خشونت کشیده شد
بخدی نیوز/ ۱۰/۱۰/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت سمنگان می گویند: طی یک تظاهرات خشونت آمیز در این ولایت سیزده تن کشته و زخمی شدند. معترضان، خیر الله انوش والی سمنگان را متهم به عدم توانایی و بی کفایتی در تطبیق برنامه های انکشافی کرده و با تظاهرات در مقابل ساختمان ولایت در شهر ایبک، خواستار برکناری او شدند. اما این تظاهرات پس از چند روز به خشونت کشیده شد. در درگیری میان تظاهر کنندگان و محافظان والی، سه غیر نظامی کشته و ده تن دیگر زخمی شده اند.

 فساد اداری ریشه های عمیق فرهنگی و اجتماعی دارد
۸صبح/ ۱۱/۱۰/۱۳۹۲ وزارت معارف، اداره انکشافی سازمان ملل متحد و اداره عالی مبارزه با فساد اداری برنامه مشترکی را آغاز کردند که با تطبیق آن آموزگاران و دانش ‌آموزان در مدت یک سال در رابطه به ضررها و زیان ‌های فساد اداری آموزش می ‌بینند. هر دو نهاد حکومت می ‌گویند که نسل جدید و جوان افغانستان باید از زیان‌ های فساد آگاه شوند. آن ‌ها به این باورند که کار کردن با این نسل، تاثیر قابل ملاحظه ‌ای بر کاهش فساد خواهد داشت.

  جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
سه سرباز آیسف در حمله انتحاری کابل کشته شدند. فرمانده مشهور طالبان به نام نورمحمد عضو شبکه « زید جنگی » در ولایت قندهار، به دست نیروهای امنیتی کشته شد. در نتیجه درگیری میان طالبان مسلح و باشندگان شیلتن دره ولسوالی شیگل ولایت کنر دست کم چهار طالب مسلح کشته شدند. درعملیات “چمتو ” در ولسوالی پنجوائی ولایت قندهار شصت و پنج طالب مسلح کشته شدند. در اثر انفجار ماین در ولایت زابل یک پولیس کشته و دو پولیس دیگر زخم برداشتند. پولیس سرحدی در ولایت هلمند سه ماین گذار را کشته و دو تن دیگر را زخمی کرد. در جریان درگیری میان پولیس محلی و طالبان در کنر دو طالب مسلح کشته شدند.

 تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در انفجار ماین کنار جاده در ولایت قندهار یک مادر همراه با پسرش زخمی شد. دو کارمند شرکت سرک سازی بر اثر انفجار ماین در ولایت فراه کشته شدند.

  سیاست

روسیه از گزارش برنامه ‌ریزی کودتا در افغانستان ‘شگفت‌ زده’ شده است
بی بی سی/ ۱۰/۱۰/۱۳۹۲ وزارت خارجه روسیه گزارش یک خبرگزاری محلی افغان درباره طرح شماری از افغان‌های مقیم روسیه برای کودتا در کشورشان را تکذیب کرده است. خبرگزاری پژواک دو روز پیش از قول “یک منبع مورد اعتماد” نوشت که این افغان ‌ها در دیدار با یک عضو دوما – مجلس سفلای پارلمان فدرال روسیه – طرح “تغییر نظام در افغانستان” با استفاده از نفوذ سیاسی و نظامی را مطرح کردند.

 ۲۰۱۴ و انتقـال دموکراتیک قدرت
۸صبح/ ۱۱/۱۰/۱۳۹۲ سال ۲۰۱۴ برای افغانستان سالی مهم و سرنوشت‌ ساز خواهد بود. افغانستان برای نخستین ‌بار انتقال قدرت را به شیوه مسالمت‌ آمیز تجربه خواهد کرد. تاریخ افغانستان مملو از رویدادهای خونین در انتقال قدرت و کودتاها بوده است. قرار است مردم افغانستان شاهد انتقال مسالمت‌ آمیز قدرت با شیوه‌ دموکراتیک آن باشند.

  فرهنگ

وزیر اطلاعات و فرهنگ شماری از ورزشکاران و هنرمندان کشور را مورد تقدیر قرار داد
خبرگزاری باختر/ ۱۱/۱۰/۱۳۹۲ دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ، شماری از ورزشکاران و هنرمندان کشور را در محفلی که به مناسبت نیکوداشت از ورزشکاران قهرمان و مبارزه با بیماری “تلاسیمیا” برگزار شده بود مورد تقدیر قرار داد. دکتور رهین در این محفل، از دست آوردهای گروه پامیر در جشنواره سمرقند یاد کرد و دستاوردهای فرهنگی آنان را ستود.

 سیمینار پژوهشی پیرامون زندگی و افکار حکیم سنایی پایان یافت
خبرگزاری باختر/ ۱۱/۱۰/۱۳۹۲ سیمینار پژوهشی پیرامون زندگی و افکارحکیم سنایی غزنوی در کابل برگزار شد. در این جلسه استاد حیدری وجودی ، نویسنده و پژوهشگر، مقاله ای را زیر نام پیام الهی حکیم حضرت سنایی به علامه اقبال، سرمحقق شریف الله شریف مقاله ای را زیر عنوان واژه های ترکی در دیوان سنایی، مالستانی استاد در دانشگاه تعلیم و تربیه شهید استاد برهان الدین ربانی ، مقاله ای را زیر عنوان وضعیت فرهنگی غزنه در عصر سنایی ، معاون سرمحقق شاه محمد مصلح مقاله ای زیر عنوان سیر کوتاهی در تحول فکری و پرداخته های سنایی خواندند.

 ترکیه در بلخ مجتمع بزرگ فرهنگی به نام مولانا جلال الدین محمد بلخی می سازد
خبرگزاری باختر/ ۶/۱۰/۱۳۹۲ ترکیه اعلام کرد که به زودی یک مجتمع بزرگ فرهنگی را به نام مولانا جلال الدین محمد بلخی عارف ، صوفی و شاعر پارسی گو، در بلخ افغانستان می سازد. این مجتمع درساحه مدرسه خواجه بهاالدین پدر مولانا ساخته خواهد شد ؛ مدرسه ای که در حال حاضر تنها بقایایی از آن به چشم می خورد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان.

شماره بیست و نهم هفت روز نامه افغانستان

پیوست‌ها: