افغانستان

taliban-peace-talks
منبع عکس: روزنامه افغانستان

 انتخابات

هشدار کمیسیون شکایات انتخاباتی به اشرف غنی احمدزی
تلویزیون یک/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی به اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده اند: حق ندارد تا پیش از زمان تعین شده، دست به کمپاین های انتخاباتی بزند. نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشستی اعلام کرد: اشرف غنی احمدزی و عبدالرشید دوستم، خلاف قوانین انتخاباتی عمل کرده و به این اساس کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم گرفته تا رسما به اشرف غنی احمدزی و عبدالرشید دوستم در این مورد هشدار بدهد. بیشتر بخوانید: اشرف غنی احمدزی، نامزدان ریاست جمهوری را به مناظره درباره‎ مسایل مهم ملی فرا خواند  به اشرف‌ غنی احمدزی هشدار کافی نیست

 هیچ والی و قوماندانی اجازه دخالت در انتخابات را ندارد
فارسی.رو/ ۱۲/۱۰/۱۳۹۲ ضیاء الحق امرخیل، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در مراسم عقد تفاهم نامه همکاری میان شبکه نهادهای مدنی اکسین و وزارت‌ های امور زنان و حج و اوقاف گفت: هیچ والی و قوماندانی اجازه دخالت در انتخابات و یا حمایت از نامزدان را ندارد.

 سه صد هزار نفر از انتخابات آینده نظارت خواهند کرد
تلویزیون یک/ ۱۴/۱۰/۱۳۹۲ مقام های کمیسیون مستقل انتخابات کشور، در نشستی زیر نام “نظارت جوانان بر انتخابات” اعلام کرده اند که سه صد هزار نماینده نهادهای داخلی و خارجی از انتخابات سال آینده، نظارت خواهند کرد. نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور گفت: ۱۲۰ نهاد داخلی و خارجی برای نظارت از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال ۱۳۹۳ خورشیدی، کارت نظارت از این کمیسیون دریافت کرده اند.

 مخالفان مسلح دولت بر ۲۰۹ مرکز رأی دهی نفوذ دارند
تلویزیون یک/ ۱۳/۱۰/۱۳۹۲ مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده اند که مخالفان مسلح دولت در سراسر کشور به ۲۰۹ مرکز رأی دهی نفوذ دارند. ضیاالحق امر خیل، رییس دبیر خانه‌ کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: گزارش شان را در مورد گشایش این مراکز به وزارت امور داخله فرستاده اند. کمسیون مستقل انتخابات در تلاش است تا این بار، انتخابات را بدون تقلب برگزار کند.

 رییس جمهور اولین بار با تمامى کاندیدان ریاست جمهورى دیدار کرد
خبرگزاری پژواک/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزى با یازده کاندید ریاست جمهورى و معاونین آن ها در ارگ ریاست جمهورى دیدار کرد. حامد کرزى رییس جمهور، ضمن دیدار با تمامى کاندیدان ریاست جمهورى گفت: برگزارى انتخابات شفاف، بهترین روز زندگى وى خواهد بود. در این دیدار، علاوه بر کاندیدان ریاست جمهورى و معاونین آن ها، رؤسا و اعضاى دارالانشاى کمیسیون هاى مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتى، وزراى امور داخله و دفاع، رییس امنیت ملى و مشاور امنیت ملى نیز اشتراک داشتند.

 افراد بی طرف به عنوان ناظران انتخابات افغانستان گماشته شوند
رادیو آزادی/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ بنیاد انتخابات شفاف افغانستان انتظار دارد تا افراد بی طرف به عنوان ناظران انتخابات این کشور به کار گماشته شوند. به باور بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نظارت بی طرفانه و مسلکی از پروسه انتخابات ۱۳۹۳ می تواند شفافیت این انتخابات را تضمین کند. ناظران انتخابات باید به طور بی طرفانه از انتخابات افغانستان نظارت کنند.

 آیا انتخابات آینده شفاف برگزار خواهد شد
روزنامه افغانستان/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ یکی از ارکان مهم انتخابات آزاد و دموکراتیک این است که روند انتخابات شفاف برگزار شود و عموم شهروندان اطمینان داشته باشند که انتخابات بدون جعل، تخلف و تقلب برگزار گردیده است. چنانچه انتخابات آزاد و سراسری برگزار شود، اما شفافیت انتخاباتی زیر سوال برود، انتخابات از مشروعیت باز می ماند و اهمیت خود را در به وجود آوردن یک نظام مردم پذیر از دست می دهد.

  موارد نقض حقوق بشر

عاملان دولتی
وزارت داخله افغانستان از بازداشت یک پولیس خبرداد

فارسی.رو/ ۱۲/۱۰/۱۳۹۲ صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان از بازداشت پولیسی که دو دختر را اختطاف کرده بود خبر داد. وی گفت: این پولیس چندى پیش دو دختر جوان را از ولسوالی پل حصار ربوده بود. نیروهای امنیتی چندی قبل جسد یک دختر را در بغلان پیدا کردند، اما دختر دوم هنوز پیدا نشده است. در این اختطاف دو پولیس دیگر نیز دست دارند که تحقیقات برای دستگیری آنان در حال جریان است.

 قتل سوال‌ برانگیز یک سرباز پولیس
۸صبح/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ یک سرباز پولیس حوزه ششم امنیتی شهر کابل، یک تن از سربازان پولیس را به ضرب گلوله کشته و یک تن دیگر از همکارانش را زخمی کرد. خانواده مقتول و شاهدان عینی می‌ گویند که محمدیوسف، سربازی که به قتل رسیده است، برای تفریح به یکی از تپه‌ های نزدیک به شهرک امید سبز رفته و در آن‌ جا توسط تفنگچه‌ دست داشته‌ خود چند شلیک هوایی کرده بود. پس از آن، دو تن از سربازان پولیس که در همین محل ایفای وظیفه می‌ کردند، در صحنه حاضر شده محمدیوسف و دو تن از دوستانش را بازداشت کرده و در مسیر راه او را کشتند.

 عاملان غیر دولتی
کشته شدن دو نفر به جرم عضویت در پولیس محلی جوجان

فارسی.رو/ ۱۲/۱۰/۱۳۹۲ دو تن از ساکنین ولایت جوزجان که قصد داشتند به پولیس محلی این ولایت بپیوندند، به ضرب گلوله طالبان کشته شدند. آنان اهل روستای ” قم اریغ” بودند. به گفته فقیر محمد جوزجانی فرمانده امنیه ولایت جوزجان، این دو تن توسط پنج تن از مخالفین مسلح دولت در منزل شان کشته شدند. این افراد به هیچ جناح دولتی وابسته نبودند و شهروندان عادی ولسوالی آقچه بودند.

  زنان

در سال ۲۰۱۳ خشونت علیه زنان بطور بی سابقه ای افزایش یافت
رادیو آزادی/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ کمیسیون حقوق بشر افغانستان اظهار نگرانی کرده است که با بیرون رفتن قوای خارجی از افغانستان حقوق زنان در این کشور به اندازه وسیع پامال خواهد شد. سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی خشونت علیه زنان بطور بی سابقه ای افزایش یافت. علاو بر بریدن لب ها، گوش ها و بینی های زنان، حتی تجاوز جنسی بر آن ها در محضر عام هم ثبت شده است.

 بازداشت یک دختر ده ساله قبل از حمله انتحاری در افغانستان
بی بی سی/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ پلیس مرزی افغانستان دختر ده ساله ‌ای را بازداشت کرده که قصد انجام حمله انتحاری به کاروان نیروهای پلیس را داشته است. وزارت امور داخله افغانستان گفت است که این دختر را در ولسوالی خان ‌نشین ولایت هلمند بازداشت کرده است. این کودک هنگامی که می خواست یکی از واحدهای نیروهای پلیس مرزی را در ولسوالی خان ‌نشین هلمند مورد حمله انتحاری قرار دهد، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. بیشتر بخوانید: حامد کرزی: استفاده از کودکان و مجبور ساختن آنان برای انجام حملات انتحاری، عمل خلاف دین اسلام است

 جسد یک زن جوان از منطقه عسقلان دریافت شده است
رادیو آزادی/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ مسوولان امنیتی ولایت قندز می گویند جسد یک زن جوان را از منطقه عسقلان این ولایت دریافت کرده اند. سید سرور حسینی سخنگوی قوماندانی امنیه قندز گفت: تحقیقات نشان می دهند که این زن با فیر گلوله کشته شده است. همسر این زن فرار کرده و قضیه تحت تحقیق قرار دارد.

 یک دختر در کندز توسط پدرش کشته شد
رادیو وطندار/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ سمونوال عبادالله تلوار فرمانده پولیس کندز می گوید: مردی  دخترش را با شلیک گلوله کشته و پسرش را زخمی ساخته است. این  رویداد در منطقه‌ خواجه غلتان در مرکز کندز  به وقوع پیوسته است. تاکنون دلیل این رویداد  روشن نیست، اما باشنده ‌های محل می گویند: این مرد مشکل روانی داشته است.

 برگزاری ورکشاپ منع خشونت علیه زنان در هرات
رادیو کلید/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ ورکشاپی به منظور جلوگیری از رویدادهای خشونت ‌بار علیه زنان در هرات برگزار شد. در این ورکشاپ که قرار است برای سه روز ادامه یابد ده‌ها تن از فعالان نهادهای حمایت کننده از زنان، نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان مردم و خبرنگاران اشتراک کردند. هدف از راه اندازی این ورکشاپ را، بلند بردن سطح آگاهی زنان و همچنان دریافت راه حل درست به منظور کاهش خشونت علیه زنان، عنوان شده است.

 زنان کاندید انتخابات در هرات نگران امنیت اند
صدای آمریکا/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ شماری از کاندیدان زن در شورای ولایتی هرات می گویند: افزایش نا امنی ها در مناطق مختلف این ولایت باعث نا امیدی آن ها برای حضور بیشتر در عرصه های سیاسی شده است. این کاندیدان زن با اشاره به افزایش واقعات سو قصد به جان زنان در ولایت هرات از نهادهای امنیتی می خواهند تا تدابیر جدی ای را برای آغاز مبارزات انتخاباتی شان در مناطق مختلف روی دست گیرند.

 کشته شدن مرموز یک زن و شوهر در مزار شریف
رادیو کلید/ ۱۴/۱۰/۱۳۹۲ جسد یک زن و شوهرش در ناحیه ششم شهر مزار شریف از سوی نیروهای امنیتی کشف شد. پولیس بلخ می گوید که این زوج با خشونت تمام و با ضرب چاقو  به قتل رسیدند. به گفته پولیس، تحقیقات در پیوند به این قضیه جریان دارد و پولیس تا به حال، سه تن را به این اتهام  بازداشت کرده است.

 فراخوانی مقام های بلند پایه برای بحث روی چگونگی خشونت علیه زنان
افغان ایرکا/ ۱۸/۱۰/۱۳۹۲ وزیران امورداخله ،امور زنان و ارشاد حج و اوقاف و نیز رییس تفیش مرکزی دادگاۀ عالی و سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان، برای روشن ساختن چگونگی رسیدگی به خشونت ها علیه زنان به کمیسیون امورزنان مجلس نماینده گان فراخوانده شده بودند.

 قانون منع خشونت علیه زنان تصویب شود
۸صبح/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ موسسه تحقیق و دفاع از حقوق بشر کنفرانسی را با اشتراک شماری از فعالان حقوق زن از کشورهای، هند، پاکستان، ایران و افغانستان در کابل برگزار کرد. این کنفرانس به ‌منظور شریک کردن تجارب کشورهای منطقه در عرصه بهبود وضعیت حقوق بشری زنان برگزار شد. سخنرانان این کنفرانس تاکید کردند که سیاستمداران کشورهای منطقه باید حمایت از حقوق زنان را در اجندای اصلی‌ شان قرار دهند و برای بهبود وضعیت بشری زنان تلاش کنند.

    حامیان و فعالان

کمیسیون مستقل حقوق بشر خواستار جلوگیری از افزایش موارد “بچه بازی” در کشور شد
تلویزیون یک/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خواهان جلوگیری از موارد بچه بازی در کشور شده اند. کمیسیون حقوق بشر، با ابراز نگرانی از افزایش این پدیده، علت آن را در عدم حاکمیت قانون و فقرمالی می داند. بچه بازی در افغانستان، پدیده‎ تازه‎ ای نیست؛ اما گفته می شود که در سال های اخیر، به گونه‎ وحشتاکی افزایش یافته است. بیشتر بخوانید: عوامل گُسترش پدیدۀ بچه‌ بازی چیست؟  نگرانی شدید برخی اعضای ولسی جرگه نسبت به گسترش پدیده بچه بازی در افغانستان

 استفاده ابزارى از کودکان در تگدى
۸صبح/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ افزایش گداها در شهر کابل، به یک معضل بغرنج اجتماعى تبدیل شده و استفاده هاى ابزارى از کودکان در این عمل، بر سایۀ شوم آن افزوده و نگرانى هایى را به همراه داشته است. یافته هاى مشارکت رسانه هاى آزاد نشان مى دهد که شمارى از گداها در شهر کابل، کودکان را به کرایه مى گیرند و به آنان تریاک مى خورانند تا حین تگدى آرام باشند.

 افزایش نگرانی ها از کاربرد کودکان افغان در جنگ
صدای امریکا/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف های درگیر خواسته است که از کودکان در منازعات مسلحانه استفاده نکنند. مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این موضوع را نگران کننده خوانده و از خانواده ها خواستند تا کودکان را از جنگ و خشونت دور نگه دارند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

اعتراض در افغانستان به روحانیونی که ریاضیات و علوم تدریس می‌ کنند
بی بی سی/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ ساکنان ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز در شمال شرق افغانستان از تدریس ریاضیات و علوم طبیعی از سوی روحانیون در مکاتب/مدارس این ولایات شکایت کرده ‌اند. شماری از روحانیون مذهبی در مکاتب/مدرسه‌های این مناطق خلاف رشته خود، علوم طبیعی و ریاضیات تدریس می‌کنند. این مساله سبب اعتراض اهالی این مناطق شده که می ‌گویند شمار روحانیون در مکاتب بیشتر از آموزگاران تخصصی است.

 ممنوعیت استفاده از تنباکو در اماکن عمومی در افغانستان
بی بی سی/ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ مجلس نمایندگان افغانستان با ۱۰۱ رای موافق، قانون منع دخانیات در اماکن عمومی سرپوشیده و هتل‌ ها را تصویب کرد. براساس این قانون فروش سیگار و محصولات تنباکو توسط کودکان نیز ممنوع شده است. کسانی که این قانون را رعایت نکنند، ۳۰۰ افغانی (۶ دلار) جریمه نقدی خواهند شد. در افغانستان شمار زیادی از کودکان در خیابان ها، سیگار می ‌فروشند.

 اعتراض تعدادی از دانش‌ آموزان به نحوه برگزاری آزمون کنکور در ولایت غزنی
بی بی سی/ ۱۴/۱۰/۱۳۹۲ تعدادی از دانشجویان ولایت غزنی در جنوب افغانستان به نحوه برگزاری آزمون کنکور در این ولایت اعتراض کردند. آن ها علت اصلی اعتراض خود را شروع دیرهنگام آزمون، کمبود وقت کافی برای پاسخ به سوالات، برخورد بد ناظران آزمون و نبودن اوراق کافی سوالات خوانده ‌اند.

  جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
شش طالب مسلح در اثر درگیری با نیروهای امنیتی در ولسوالی “غنی‌ خیل” ولایت ننگرهار کشته شدند. یک سرباز آیسف در ولایت ننگرهار، کشته شد. یک حمله کننده انتحاری در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پاسگاه نیروهای پلیس محلی را هدف قرار داد و طی آن سه پلیس کشته شده و دو پلیس دیگر زخمی شدند.

 تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
بر اثر انفجار یک ماین جاسازی شده در یک موترسایکل در ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر، پنج فرد ملکی کشته و هفده نفر دیگر زخمی شدند. حمله انتحاری در ولسوالی اندر غزنی سه قربانی گرفت.

  سیاست

کارشناسان اطلاعاتی آمریکا آینده افغانستان را تیره می ‌بینند
رادیو فرانسه/ ۱۳/۱۰/۱۳۹۲ براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، سازمان ‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحولات آینده افغانستان بسیار بدبین هستند. در همین حال آمریکا تلاش می ‌کند تا پیش از ارایه لایحه بودجه سال مالی آینده، توافقنامه امنیتی بین واشنگتن و کابل هرچه سریع تر به امضا برسد. سفر جان مک کین و دو سناتور دیگر آمریکایی به افغانستان و دیدار آنان با حامد کرزی نشانگر اهمیت حیاتی این توافقنامه امنیتی و تدافعی می باشد.

 طالبان و شکستن حریم ممنوعه
روزنامه افغانستان/ ۱۸/۱۰/۱۳۹۲ انتشار خبر دست گیری دختر ده ساله ای که قصد انجام حمله انتحاری را داشت تکان دهنده و نگران کننده است. وزارت داخله گفته است: این دختر خردسال در جریان تحقیقاتش اعتراف کرده که از سوی برادرش که از فرماندهان طالبان می باشد وادار به انجام حمله انتحاری شده  است. استفاده از کودکان در عملیات های جنگی و انتحاری تبدیل به یک پدیده رایج در افغانستان شده است.

 نگرانی از عراقی شدن افغانستان
۸صبح/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ تحولات اخیر در فلوجه، خیلی‌ ها را نگران عراقی شدن افغانستان کرده است. گزارش اخیر سازمان سیا که در آن سقوط برخی از مناطق جنوبی به‌ دست طالبان تا سال دوهزاروهفده پیش‌بینی شده بود، این نگرانی را بیشتر کرد. امریکایی‌ ها سه سال پیش عراق را ترک کردند.

 چـرا دولت وحدت ملی؟
ماندگار/ ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ دولت آقای کرزی همواره با این انتقاد مواجه بوده که قدرت سیاسی را در انحصار خود نگه داشته است، در حالی ‌که در همین دولت، عناصر زیادی از اقوام، ملیت‌ها و مذاهب حضور پُررنگ داشته ‌اند. اگر چنین واکنشی در برابر دولت آقای کرزی وجود داشته، پس حتماً به این معناست که دولت وحدت ملی به معنای واقعی آن ایجاد نشده است.

  فرهنگ

ویکتور کارگون دانشمند روس افغانستان شناسِ درگذشت
فارسی.رو/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ ویکتور کارگون؛ دانشمند روس افغانستان شناس و رییس دفتر مطالعات افغانستان انستیتوت شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، به علت بیماری در سن ۷۴ سالگی درگذشت. این دانشمند، ده ها سال زندگی خود را وقف تحقیق در حوزه های مختلف افغانستان کرد. وی در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه دولتی لنینگراد شوروی سابق فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۷۵ رساله دکترای خود را با موضوعی درباره بحران افغانستان ارایه کرد.

 حذف آثار منتقدان حکومت ایران در نمایشگاه کتاب کابل
خبرگزاری فرانسه/ ۱۵/۱۰/۱۳۹۲ در نمایشگاه کتابی که به تازگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد، از عرضه آثار منتقدان حکومت ایران جلوگیری به عمل آمد و در عوض کتاب هایی درباره “ولایت فقیه” عرضه شد. در این نمایشگاه۲۰ هزار عنوان کتاب از سوی ۱۲۰ ناشر ایرانی عرضه شد، اما بعضی از ناظران می ‌گویند: دولت ایران در بخش فلسفه و علوم انسانی کتاب ‌هایی را به کابل وارد کرده که در راستای ایدیولوژی خودش شکل گرفته است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 شماره ۳۰ هفت روز نامه افغانستان

 

پیوست‌ها: