افغانستانفیروز مشعوف

عکس: فیروز مشعوف

 انتخابات

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسما آغاز شد
بی بی سی/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسماً با نصب بیلبوردها و برگزاری همایش ‌های انتخاباتی از سوی نامزدها در کابل و برخی شهرهای دیگر آغاز شد. آن ها از چندی پیش برای آغاز مبارزات انتخاباتی آمادگی گرفته بودند و برخی از طرفداران نامزدها هم برای شرکت در نخستین همایش‌ های انتخاباتی از مناطق مختلف کشور به پایتخت آمده بودند.

 دفاتر کمیسیون سمع شکایات در تمامی ولایت فعال شده است
خبرگزاری جمهور/ ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون سمع شکایات انتخابات گفته است: این کمیسیون در ۳۴ ولایت کشور دفاترش را فعال می سازد تا بتواند فعالیت های انتخاباتی را مطابق قانون تحت نظارت قرار دهد. به گفته آقای محسنی؛ به صورت رسمی هیچ گونه شکایتی در این کمیسیون به ثبت نرسیده؛ اما برخی گزارش ها به صورت شفاهی مطرح شده است.

 نامزدان نمی‌ توانند از مکاتب به حیث مراکز پیکارهای انتخاباتی استفاده کنند
رادیو وطندار/ ۱۴/۱۱/۱۳۹۲ محمدکبیر حقمل رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف با بیان این مطلب گفت: این وزارت از تمام نامزدان می‌ خواهد که محلات عامه را به نفع خود استفاده نکنند. آقای حقمل به شهروندان اطمینان داد که جلوی مبارزات انتخاباتی نامزدان را در مکاتب خواهد گرفت.

 مسوول ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در هرات کشته شد
بی بی سی/ ۱۲/۱۱/۱۳۹۲ دو تن از اعضای ستاد مبارزات انتخاباتی عبدالله‌ عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در شهر هرات هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند. افراد مسلح موتور سیکلیت سوار مسوول ستاد مبارزات انتخاباتی آقای عبدالله را با یکی از همکارانش هدف شلیک گلوله قرار داده و کشتند.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
شماری از قوماندانان طالبان، نوجوانان را مورد تجاوز جنسی قرار می دهند

خبرگزاری باختر/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ دفتر مطبوعاتی ادارۀ امنیت ملی خبر داد: قوماندانان گروه طالبان به جلب و جذب اجباری نوجوانان زیر سن به صفوف خویش مبادرت ورزیده و شماری از آنان را مورد تجاوز جنسی قرار داده اند. بیشتر بخوانید: تجاوز جنسی طالبان به نوجوانان

   زنان

بازداشت سه تن به اتهام قتل دو زن در کندز
فارسی.رو/ ۱۰/۱۱/۱۳۹۲ پولیس ولایت کندز ۳ نفر را که متهم به قتل ۲ زن در این ولایت هستند را شناسایی و دستگیر کرد. به گفته سرور حسینی، سخنگوی فرماندهی امنیه کندز، این ۳ تن نورمحمد، نیک محمد و میرعلم نام دارند. آنان متهم به قتل یک دختر و یک زن در ناحیه سوم شهر کندز هستند.

 برگزاری کنفرانس “کمپین صدای زن افغان برای صلح و آتش بس”
خبرگزاری آوا/ ۱۶/۱۱/۱۳۹۲ وزارت مالیه کنفرانسی را زیر عنوان “کمپین صدای زن افغان برای صلح و آتش بس” از طرف آمریت جندر این وزارت برگزار کرد. عبدالرزاق وحیدی؛ معین اداری وزارت مالیه گفت: زن در جامعه اولین محور اجتماعی است که اخلاق در فامیل بر روی آن استوار می شود؛ زن در واقع بزرگترین پشتوانه مرد در تمام زندگی اوست.

 فرهنگ مردسالاری در جوزجان مانع بزرگ اشتراک زنان در انتخابات است
رادیو وطندار/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ امان ‌الله فاریابی رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات جوزجان گفت: آمار اشتراک زنان در مراحل مختلف انتخابات در این ولایت مورد قبول کمیسیون نیست. وی افزود: اگر حضور زنان به همین گونه تا روز رای دهی ادامه یابد، بر عادلانه بودن این روند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 حضور زنان افغان در تحصیلات عالی و عملکرد آنان در اقتصاد افغانستان
۸صبح/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ تحصیلات عالی در افغانستان به‌ عنوان یکی از موفق ‌ترین سکتورهای در حال توسعه، بعد از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت جدید به‌ شمار می ‌رود. در حال حاضر ۱۷ دانشگاه دولتی و بیش از ۷۰ دانشگاه و انستیتوت خصوصی در سرتاسر افغانستان موجود بوده که اکثر آن‌ ها در کلان شهرهایی مانند کابل، هرات، مزارشریف، ننگرهار و خوست در حال فعالیت اند.

      حامیان و فعالان

یان کوبیش، کشته شدن دو کارمند مبارزات انتخاباتی در هرات را تقبیح کرد
رادیو آزادی/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ یان کوبیش نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان کشته شدن دو کارمند مبارزات انتخاباتی در هرات را شدیداً تقبیح کرده است. این دو تن برای کمپاین انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله کار می کردند که از سوی افراد مسلح کشته شدند.

 زندانیان فاریاب دهان خود را دوختند
فارسی.رو/ ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ شمار زیادی از زندانیان ولایت فاریاب به دنبال برگزاری یک اعتصاب بزرگ، دهان خود را دوختند. تنش و اعتصاب غذایی آنان در زندان های جنایی ولایت فاریاب ۷ روز ادامه دارد. این زندانیان مدعی اند که هیچ کس به آنان هیچ توجهی ندارد و آنان در حالت بسیار بدی به سر می برند. زندانیان می خواهند که مدیر این زندان تغییر یابد و زندانیان سیاسی از زندانیان جنایی جدا گردند.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

“به روایت دیگر” کمپینی برای آگاهی در آستانه انتخابات افغانستان
بی بی سی/ ۱۱/۱۱/۱۳۹۲ نهاد غیر دولتی موسوم به بنیاد آرمان شهر، کمپینی  را زیر عنوان “افغانستان به روایت دیگر” در این کشور به راه انداخته است. در این کمپین، آرمان شهر با صد نفر از افغان هایی که به باور مسوولان این نهاد، از چهره ملی و برجسته افغانستان محسوب می شوند، گفت ‌و گو کرده است. مسوولان بنیاد آرمان شهر می‌ گویند: هدف اصلی این کمپین، دادخواهی و انعکاس صدا و نظرات افراد مترقی، فرهیخته و شکل دهندگان افکار عمومی جامعه افغانستان است.

 والی نورستان و دو مسوول محلی این ولایت از کار برکنار شدند
خبرگزاری پژواک/ ۱۴/۱۱/۱۳۹۲ حامد کرزی رییس جمهور، والی نورستان و دو مسوول محلی این ولایت را به دلیل نقش داشتن در گم شدن گندم کمک شده به مردم این ولایت، از کار برکنار کرد. کمیته مبارزه با حوادث، مقداری گندم را به طور رایگان به اهالی ولایت نورستان اختصاص داده بود؛ اما این گندم ها در ولایات کنر و لغمان تخلیه و یک مقدار آن به ولایت نورستان انتقال گردیده است.

 حوادث طبیعی در افغانستان جان ۹ نفر را گرفت
بی بی سی/ ۱۲/۱۱/۱۳۹۲ در دو حادثه جداگانه طبیعی در ولایت ‌های بدخشان در شمال شرق و ولایت بامیان در مرکز افغانستان، ۹ نفر جان خود را از دست دادند. این افراد از یک روستا به روستایی دیگر می ‌رفتند که در دام برف کوچ گیر ماندند. ۹ نفر آنان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر بخوانید: در اثر لغزش کوه در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان دو عضو یک خانواده کشته شدند  در نتیجه منحرف شدن یک موتر از جاده در ولایت بغلان ۴ تن کشته شدند  جسد پنج تن از گرفتار شدگان در برف کوچ از ولسوالی کوف آب ولایت بدخشان دریافت شد

 احصاییه مرکزی: ۴۸ در صد جمعیت کشور را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند.
رادیو کلید/ ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ اداره احصاییه مرکزی افغانستان در گزارش تازه خود اعلام کرده است که ۴۸ درصد جمعیت این کشور را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می ‌‎دهند. در بخش دیگری این گزارش آمده است که ۳۷ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می ‌کنند و از ۴ کارگر یک نفر بی ‌کار است.

 شبکه نظارت بر منابع طبیعی خواستار عدم امضا قانون معادن توسط  کرزی شد
بی بی سی/ ۱۲/۱۱/۱۳۹۲ شماری از نهادهای مدنی در افغانستان از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان خواستند که قانون معادن را در زمانی که شورای ملی افغانستان به تعطیلات زمستانی به سر می ‌برد امضا نکند. آنان گفتند که این قانون دارای خلاهای زیادی است که نه تنها نمی ‌تواند منافع افغانستان را تامین‌ کند، بلکه باعث ایجاد یک بحران ملی در کشور خواهد شد.

   جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهار سرباز افغان در ولایت فراه کشته شدند. دو مخالف مسلح دولت در اثر انفجار ماین خودشان در ولایت ارزگان کشته شدند. شش طالب مسلح در ولایت ارزگان کشته شدند. دو پولیس در ولایت نیمروز کشته شدند. یک عسکر اردوی ملی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند کشته شدند. در اثر انفجار یک حلقه ماین دو طالب مسلح در ولایت قندهار کشته شدند. چهار سرباز پولیس در ولایت فراه کشته شدند. پنج طالب در ولایت فراه کشته شدند.

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر انفجار یک ماین در داخل یک مسجد در منطقه پل چرخی ولایت کابل، ۲ تن زخمی شدند.

   سیاست

سپنتا موظف شد تا مسوده سند امنیتی با ناتو را نهایی سازد
رادیو آزادی/ ۱۴/۱۱/۱۳۹۲ حکومت افغانستان به مشاور امنیت ملی این کشور دستور داد تا مسوده سند موافقتنامه همکاری های امنیتی افغانستان و ناتو را هر چه زودتر نهایی بسازد. آقای سپنتا با اشاره به توافقنامه امنیتی گفت: در جلسه شورای امنیت، تصمیم بر این شد که مذاکرات ادامه پیدا کند و تمام مواردی که تا هنوز روی آن به توافق نرسیده ایم، با درنظرداشت منافع ملی کشور نهایی شود.

 کرزی: در حضور نیروهای امریکایی در افغانستان «خیری» نیست
۸صبح/ ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ حامد کرزی می‌ گوید: در حضور نیروهای امریکایی در افغانستان خیری ‌نمیبیند. وی افزوده است: امریکایی ها با من کار نکردند بلکه بر ضد من کار کردند. جنگ افغانستان برای امریکا ۶۴۸ میلیارد دالر هزینه داشته و بیش از ۲۲۰۰ سرباز این کشور در این جنگ جان ‌شان را از دست دادند.

 اختلاف کابینه و کرزی بر سر امضای توافق‌نامه‌ امنیتی
اطلاعات روز/ ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ پس از شرط‌ گذاری‌ های آقای کرزی و ایستادگی بر پیش‌ شرط‌ هایش در قبال امضای توافق‌نامه‌ امنیتی کابل‌–‌ واشنگتن، هر روز منتقدان او از درون تیم و افراد نزدیکش بیش‌تر می‌ شود. قبل از این شماری از والی‌ ها، نمایندگان مجلس، نمایندگان سنا، وزیران کابینه و رهبران سیاسی‌–‌ قومی و حتا نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، از رییس جمهور خواسته بودند که توافق‌نامه‌ امنیتی را امضا کند.

   فرهنگ

سنگباران؛ روایت زنانه از انسان و جهان
بی بی سی/ ۱۱/۱۱/۱۳۹۲ سنگ­باران، نام مجموعه شعری است از باران سجادی شاعر افغان مقیم کانادا. این مجموعه شعر، نسبتا با زبان، بیان و روایت زنانه از انسان و جهان ارایه شده است؛ که از این نگاه می ‌تواند در ادبیات شعری زنان افغانستان مهم باشد.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه افغانستان- شماره ۳۴

پیوست‌ها: