زنان-690x259Presentation1

«کمپین افغانستان به روایت دیگر»: ماریا بشیر اولین دادستان زن افغانستان

  موارد نقض حقوق بشر

عقبگرد در زمینه حقوق زنان، نه فقط در افغانستان
۲۰ فبروری، نشنال ژئوگرافی: قانون جدید افغانستان که از کسانی که در محیط خانواده دست به خشونت می زنند حمایت می کند، قانون جدید جنایی شرعی در کشور برونئی که اجازه سنگسار می دهد، خشونت جنسی در کشور های بهار عربی، آزمایش بکارت در اندونزی: تنها چند مثال از عقبگرد در زمینه حقوق زنان در سالهای اخیر است، حتی در مکان هایی که تغییرات سیاسی و انقلاب های آن، از سوی کشور های غربی مورد ستایش قرار گرفته بود.

نگرانی شاه‌دخت هندیه از ادامه‌ی خشونت‌ علیه زنان
۲۳ فبروری، ۸ صبح: هم‌زمان با افزایش موارد خشونت علیه زنان در افغانستان، شاه‌دخت هندیه، دختر شاه امان‌الله‌خان، از ادامه‌ی این خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده می‌گوید زنان همه‌روزه در افغانستان توسط شوهران و پدران‌شان به قتل می‌رسند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اخیرا خشونت‌ها علیه زنان افزایش یافته و این خشونت‌ها به مراتب جدی‌تر و خشن‌تر شده است.

خشونت علیه زنان در هرات افزایش یافته است

کشف جسد دو زن جوان در مزار شریف

کشته شدن سه زن در ولایت های جوزجان و تخار افغانستان

زندانیان زن انگلیسی مجبور به تن دادن به روابط جنسی
۱۷ فبروری، بی بی سی: به گزارش یک کمسیون مستقل، زندانیان زن در انگلستان و ولز، در عوض امتیازات کوچک همچون سیگار و الکل، مجبور به داشتن روابط جنسی با کارمندان زندان هستند.

احضار مریم شربتدار قدس به دادگاه انقلاب ایران
۲۴ فبروری، خبرگزاری هرانا: به گزارش خبرنگار کلمه، مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که طی ماه های گذشته چندین بار برای ارائه ی پاره ای توضیحات به بازپرسی شعبه دو اوین احضار و با قید کفالت آزاد شده بود، باید برای ششم اسفند ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حاضر شود. اتهامات وی بر اساس شکایات سپاه «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

کره شمالی: ماجرای مادری که مجبور شده نوزادش را خفه کند!
۱۷ فبروری، خبرگزاری ایلنا: سازمان ملل متحد گزارشی در مورد کره شمالی منتشر کرده که در آن شیوه اجرای سیاست کنترل جمعیت توسط دولت این کشور و نحوه رفتار این دولت با شهروندانش، «بی‌رحمی توصیف‌ناپذیر» نامیده شده است. بر اساس این گزارش، عده ای از کودکان از بدو تولد زندانی شده اند و به آنها گرسنگی داده شده است.

رسیدگی به ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده در دادگاه انتظامی وکلای ایران
۲۱ فبروری، خبرگزاری هرانا: جلسه رسیدگی به پرونده ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده وکیل دادگستری چهارم اسفند ماه امسال در شعبه اول دادگاه انتظامی وکلا برگزار می شود. به گزارش ایرنا، دادسرای اوین به نمایندگی از دادستانی تهران از دادگاه انتظامی وکلا درخواست ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده را کرده است.

   دفاع از حقوق بشر

عفو بین الملل خواستار تبرئه فعال زن بحرینی شد
۲۴ فبروری، مهرخانه: سازمان عفو بین الملل با اشاره به اتهاماتی که علیه زینب الخواجه فعال زن بحرینی و نگرانی از احتمال مجدد بازداشت وی وجود دارد از آل خلیفه خواست این فعال را تبرئه کند. وی افزود: همه احکام صادره و همه اتهامات نسبت داده شده به وی باید لغو شود.

پرستو فروهر و «مرا ببوس»
۲۳ فبروری، ایران وایر: پرستو فروهر بار تلخی بر دوش دارد؛ از دست دادن پدر و مادر، هر دو، در قتل های زنجیره ای. اما سعی دارد از این جفای روزگار به بیان هنری برسد؛ و درباره جامعه ای حرف بزند که اسیر قید و بند است. نمایشگاه تازه فروهر با عنوان «مرا ببوس» در گالری رز عیسی در لندن به تازگی افتتاح شد.

کودک
وضعیت کودکان در کشورهای مختلف در گزارش کمیته حقوق کودک
۲۴ فبروری، مهرخانه: کمیته حقوق کودک به عنوان رکن نظارتی کنوانسیون حقوق کودک، در گزارشات اخیر خود متعاقب بررسی وضعیت کودکان در واتیکان (سریر مقدس)، یمن، کنگو، پرتغال، روسیه و آلمان، اعلام داشت که برخی از مهم‌ترین چالش‌های کودکان در جهان کنونی، آزار و اذیت و خشونت جنسی و کار اجباری کودکان است.

زنجیره انسانی در حمایت از کودکان زندانی بحرینی
۲۴ فبروری، مهرخانه: اهالی منطقه «أبوصیبع» در بحرین، برای همبستگی با کودکان زندانی این منطقه در زندانهای رژیم آل خلیفه، از جمله کودکان مبتلا به بیماریهای خاص یا قلبی زنجیره انسانی تشکیل دادند. ، محکوم کردن برخورد غیر انسانی مسئولان آل خلیفه با کودکان بحرینی و بازداشت آنها بوده است.

نامه پنج نویسنده کودک و نوجوان به خانواده های ایرانی/ امسال به بچه ها کتاب عیدی بدهید
۲۳ فبروری، خبرگزاری مهر: پنج نویسنده شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان شامل هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست، پرویز کلانتری، افسانه شعبان نژاد و علی اصغر سیدآبادی با انتشار نامه‌ای از خانواده‌های ایرانی خواسته اند که در خرید‌های سال نو به موضوع خرید کتاب برای کودکان و هدیه دادن آن به عنوان عیدی سال نو توجه نشان دهند.

کمپین افغانستان به روایت دیگر
ماریا بشیر: والی طالبان مدارک تحصیلی ام را به سویم پرتاب کرد و گفت برو به خانه بنشین!
۲۵ فبروری، هافینگتون پست: ماریا بشیر، اولین دادستان زن افغانستان و رییس خارنوالی استیناف هرات، توشیح قانون منع خشونت علیه زنان را بزرگ ترین دستاورد دوران جدید و عدم اعتماد جامعه و حتا قشر روشنفکر آن به زنان و توانایی های آنان را از عوامل مهم بازدارنده برای مشارکت زنان در بخش های مختلف می داند.

یاسین نگاه: بزرگ‌ترین ترس من بازگشت به دوران تاریک طالبان است
۲۵ فبروری، آرمان شهر: یاسین نگاه، مدیر مسئول هفته نامه پرسش و مسئول کاشانه نویسندگان. بزرگترین منبع قابل اتکا در داخل کشور را قوانین تکوین یافته مدنی افغانستان می‏داند که به زنان این فرصت را می دهد تا از نیروی بالقوه خود برای پیشبرد خواست ها و مطالبات خود استفاده کنند.

ثریا پرلیکا: دولت‏مردهای ما معاملات پشت پرده ای را با مخالفین حضور زنان انجام می دهند
۲۴ فبروری، آرمان شهر: ثریا پرلیکا، مسئول اتحادیه سراسری زنان افغانستان و فعال حقوق زنان سهم زنان در پارلمان، ایجاد کمیسیون مستقل حقوق بشر و همچنین توشیح قانون منع خشونت علیه زنان را دستاوردهای مهم دوران جدید می داند. در عین حال او معتقد است که دولتمردهای ما معاملات پشت پرده را با مخالفین حضور زنان انجام می دهند.

توحیدی: به رسمیت شناختن آزادی رسانه‌ها، بزرگ‌ترین دستاورد دوران جدید
۲۳ فبروری، آرمان شهر: صدیق الله توحیدی نخستین رئیس خبرگزاری باختر پس از سقوط طالبان، هم اکنون در موسسه مطبوعاتی نی مسئولیت دیده‌بان رسانه‌ها را برعهده دارد. مهم‌ترین ترس او توقف روند آزادی رسانه‌ها و بازگشت دوباره استبداد است.

خالده خرسند: هیچ وقت دچار این توهم نشویم که امکان ندارد طالبان برگردند
۲۲ فبروری، آرمان شهر: مصاحبه خالده خرسند، نویسنده و از فعالان حقوق بشر، از عدم تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در پارلمان شگفت زده و بر این باور است که برای پیشبرد حقوق و مطالبات زنان، در قدم نخست یک دولت دموکراتیک لیبرال که اعتقاد عمیقی به حقوق زنان و به نقش آن ها در اجتماع داشته باشد، الزامی است.

   حقوق مدنی و سیاسی

آموزش به زبان مادری: «حق» یا«توطئه»؟
۲۱ فبروری، خودنویس: بیست و یک فوریه برابر با دوم اسفند از سوی سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی آموزش به زبان مادری نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری در سال ۱۹۹۹ با هدف کمک به تنوع زبانی و فرهنگی و هم‌چنین زنده نگه داشتن زبان‌های مادری انجام شد. براساس ایده‌ی یونسکو، هر حرکتی برای ترویج زبان‌های مادری باعث تنوع زبانی، افزایش آگاهی از سنت‌های زبانی و فرهنگی دنیا و ایجاد اتحاد بر پایه‌ی تفاهم، مدارا و گفتگو می‌گردد.‎

زبان مادری، دریچه‌ای به ذهن و هویت

تدریس زبان مادری یا تدریس به زبان مادری؛ گفت و گو

افغانستان: نقش سمبولیک زنان در رهبری
۲۴ فبروری، رادیو کلید: مطالعات «گروه  دفاع و تحقیق حقوق بشر در افغانستان»، نشان می‌دهد که سهم زنان در بخش خدمات ملکی (ادارات دولتی) در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۸۷، ۱۴ درصد کاهش یافته است. براساس مطالعات این سازمان، سهم زنان در بخش خدمات ملکی در سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۵ درصد بود است؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۲۱ درصد تقلیل یافته است.

نشست مقدماتی کشورهای آفریقا برای پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن
۱۹ فبروری، مهرخانه: نشست مقدماتی و مشاوره‌ای منطقه آفریقا برای پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن، با حضور وزرای آفریقایی و مقامات رسمی ‌در خصوص موضوع اصلی اجلاس یعنی «چالش‌ها و دستاوردهای اجرای اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران»، برگزار شد که کارشناسان و مقامات دولتی در آن به بحث و بررسی پرداختند.

۸۲ درصد از زنان ایرانی سرپرست خانوار فاقد شغل هستند
۱۹ فبروری، خبرگزاری فارس: استاندار مازندران، با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ سال در سال ۹۲ به ۴۶ درصد رسید و آمار ۱۰ سال اخیر را شکست، اذعان داشت: نرخ بیکاری زنان ۲۱ درصد است. وی با اشاره به اشتغال چهار درصدی بانوان در بازار کار، متذکر شد: آمار زنان سرپرست خانوار نگران‌کننده است و حدود ۸۲ درصد از این زنان بیکار هستند.

    قوانین و لوایح

افغانستان: کرزی قانونی را که از عاملان خشونت خانوادگی دفاع می کرد، مسدود کرد
۱۷فبروری، عفو بین الملل: سازمان عفو بین الملل از تصمیم حامد کرزی برای امضا نکردن قانونی که قربانیان خشونت خانوادگی را از حمایت قانونی محروم می کرد، تقدیر کرد. به گفته ی حوریه مصدق، محقق بخش افغانستان عفو بین الملل، این تصمیم یک گام اساسی در راه مبارزه علیه قوانین تنزل کننده است که تجاوز گران و عاملان خشونت خانوادگی را از هر گونه مجازات قانونی رها می کند.

حقوق زنان درلایحه بودجه سال ۹۳ جمهوری اسلامی ایران کمرنگ دیده شد
۲۳ فبروی، خبرگزاری ایلنا: نماینده ساوه و زرند در مجلس شورای اسلامی نسبت به کمرنگ بودن موضوع حقوق زنان در لایحه بودجه ۹۳ انتقاد کرد. شهلا بیات در نطق میان دستور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به ابلاغ اخیر سیاستهای مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری طی سخنانی اظهار داشت: در این زمینه تلاش برای فراهم شدن شرایط برای فعال شدن بخش خصوصی و بهره گیری از نظرات دانشگاهیان و کار‌شناسان اقتصادی می‌تواند در تسریع تحقق این سیاست‌ها موثر باشد.

   فرهنگ و جامعه

جایزه بهترین بازیگر زن «جشنواره فیلم‌های عاشقانه» به یک افغان رسید
۲۳ فبروری، بی بی سی: وژمه بهار، بازیگر تئاتر و سینما، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بین‌المللی فیلم های عاشقانه بلژیک را از آن خود ساخت. این جایزه به خاطر بازی در فیلم «وژمه، غزلنامه عشق افغانی» از ساخته‌های برمک اکرم، فیلمساز افغان مقیم در فرانسه به او داده شده است که از سوی هیات داوران این جشنواره به عنوان بهترین فیلم در بخش رقابت بین‌المللی، انتخاب شد.

موقعیت زنان از نگاه فیلم سازان جوان
۲۴ فبروری، مدرسه فمینیستی: مرور فیلم های «نگاه نو» یا «فیلم اولی ها» در طول جشنواره فیلم فجر، در جستجوی کشف نگاه فیلم سازان جوان به موضوع «زن و برابری».

«فریاد، خانه ام آتش گرفته» ‌عکس های شیرین نشاط از مصر
۲۲ فبروری، بی بی سی: شیرین نشاط، از هنرمندان مشهور هنرهای تجسمی و داستانی این بار به سراغ عکاسی مستند رفته است. کلیه آثار این نمایشگاه در مصر گرفته شده است. این پرتره ها بازتاب چهره های فقیر و میانسال این کشور است. نوع نورپردازی به گونه ای است که خواننده شاهد همه خطوط غم و درد در چهره هاست و اگر بیننده قدری به اثر نزدیک شود، آن وقت امضای همیشگی شیرین نشاط که همانا اشعار بسیار ریز بر روی عکس هاست نیز قابل مشاهده است.

بیشتر زنان ایرانی خود را با مردان برابر می‌دانند
۱۷ فبروری، شهروندان: مصاحبه با دکتر شهلا اعزازی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با تقابل سنت و مدرنیته درخانواده‌های ایرانی و  اثر مدرنیته بر زنان و خانواده‌های ایرانی. زنان ایرانی، با دیدن تحولات جهانی به حقوق خود آگاه شده‌اند و حق بیشتری را از مردان و جامعه طلب می‌کنند. در عین حال مردان نیز با این واقعیت روبه‌رو شده و آن را درک کرده‌اند.

نپال: ۷ ماه بارداری و هنوز در حال کار در مزارع
۲۴ فبروری، بی بی سی: زنان نپال بخش عمده ای از کارهای زراعت را به عهده دارند، و برای آنها کار کردن برروی مزارع در تمام طول بارداری رایج است. اما این روند برروی سلامتی آنها و جنین، تاثیر بسیار منفی دارد. با این که دولت نپال طی سالهای اخیر در این زمینه اقدامات زیادی کرده است، مرگ زنان و کودکان نوزاد در زمان زایمان، مشکلی عمده به شمار می رود.

ایران: مادران من کیستند؟
۱۹ فبروری، تا قانون خانواده برابر: انجمن های مستقل زنان در سال ۱۲۸۹ فعالیت خود را آغاز کردند و از سال ۱۳۱۰ به بعد کم کم با فشار حکومت جای خود را به تشکل های فرمایشی دولتی دادند. افرادی را که در این سالها در این انجمنها فعالیت می کردند، می توان از افراد تاثیر گذار در جنبش زنان ایران در آن دوران دانست. از جمله این افراد تاثیر گذار روشنک نوعدوست است که در این سالها از فعالان حقوق زنان در رشت و از جمله افراد تاثیرگذار بر زندگی زنان و خصوصا زنان گیلان بود.

زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می کنیم
۲۱ فبروری، شهرزاد نیوز: دوریس لسینگ از جمله نویسندگانی است که پس از برنده شدن جایزه نوبل آثارش در ایران ترجمه و منتشر شدند. «زندان‌هایی که برای زندگی انتخاب می کنیم» نه رمان، بلکه مجموعه مقاله‌هایی از اوست در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی. او در بیشتر این مقالات هم‌چون رمان‌های خویش به انسان و موقعیت او در جهان معاصر نظر دارد و می کوشد آدم‌ها را از بی‌تفاوتی به مقاومت و مبارزه بکشاند.

پنجاه سال هنر و اعتراض؛ گفتگویی با جون بائز
۲۴ فبروری، رادیو فردا: جون بائز: ببینید در آن سال‌ها به نظرم آمریکا به دو قسمت تشکیل شده بود. گروهی که موافق جنگ ویتنام بودند و گروهی که مخالف آن بودند. ما که مخالف جنگ بودیم، ‌از صبح که بیدار می‌شدیم، ‌می‌دانستیم که باید چکار کنیم. برویم و راهی برای پایان دادن به جنگ پیدا کنیم. برای من این موضوع کمی متفاوت بود، من از ۱۵ سالگی فعال در زمینه مبارزه غیرخشونت‌آمیز بوده‌ام.

    سیاست

برای نخستین بار زنی رهبر یک حزب در مصر شد
۲۴ فبروری، شهرزاد نیوز: به گزارش خبرگزاری ها، حزب الدستور مصر اعلام کرده است که هاله شکرالله، از اعضای هیات عالی حزب، با کسب ۱۰۷ رای در جریان انتخابات درون حزبی توانست به عنوان رهبر حزب الدستور انتخاب شد. حزب الدستور را محمد البرادعی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۵، در سال ۲۰۱۲ تشکیل داد.

تشکیل کابینه ۱۶ نفره ایتالیا با ۸ وزیر زن
۲۴ فبروری، شهرزاد نیوز: دولت جدید ایتالیا به ریاست ماتئو رمزی ۳۹ ساله، شهردار سوسیال دمکرات فلورانس، به عنوان جوان ترین و کوچک‌ترین کابینه دولت به جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهور این کشور، معرفی شد. از ۱۶ وزیر دولت ۸ تن را زنان تشکیل می دهند که در تاریخ ایتالیا یک رکورد به حساب می آید. وزارت دفاع ایتالیا را اکنون زنی به نام روبرتا پینوتی بر عهده دارد. همچنین پست مهم وزارت خارجه نیز در اختیار یک وزیر زن دیگر، فدریکا موگرینی؛ کارشناس امور اروپا، قرار گرفته است. دو تن از وزرای زن ۳۳ ساله هستند.

تیموشنکو: معترضان به مبارزات خود ادامه دهند
۲۳ فبروی، خبرگزاری ایلنا: «یولیا تیموشنکو» نخست‌وزیر زن سابق اوکراین و از مخالفان دولت فعلی، پس از آزادی از حبس، در میدان استقلال پایتخت این کشور به میان معترضان رفت و از آنها خواست که ادامه دهند. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، تیموشنکو که از حبس در شهر خارکف آزاد شده بود، در میان معترضان اوکراینی گفت که نباید فکر کنند کار تمام شده است.

بیش از هشت هزار زن در هلمند افغانستان کارت رای دهی بدست آورده اند
۲۰ فبروری، آژانس خبری وخت: شفیع الله صافی مسئول مطبوعات کمیسیون ولایتی انتخابات گفت: نزدیک به صد هزار نفر در این ولایت کارت رای دهی بدست آورده اند که بیش از هشت هزار تن آنرا زنان تشکیل می دهد. وی افزود هر روز نزدیک به ششصد نفر برای گرفتن کارت رای دهی به دفتر ولایتی انتخابات مراجعه می نمایند که بیشتر شان را زنان تشکیل می دهند.

یک زن برای نخستین بار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد
۲۴ فبروری، رادیو زمانه: به گزارش تارنمای خلیج فارس، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، حمیده ماحوزی را به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر منصوب کرده است. حمیده ماحوزی دارای کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه شیراز و مدرک دکتری تعلیم و تربیت از دانشگاه صدرالدین عینی در تاجیکستان است.

دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان: تعداد زنان در مجلس ایران مایه سرافکندگی است
۲۲ فبروری، شهرزادنیوز: توران ولی مراد، دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان، در گفتگو با ایلنا، گفته است: در سی و پنج سال گذشته مشارکت سیاسی بانوان در کشور هیچ‌گاه در سطح مطلوبی قرار نداشته است؛ مشارکت سیاسی به این معنی نیست که تنها هنگام انتخابات زنان به پای صندوق‌های رای بیایند، بلکه مشارکت زنان در دو بخش دیگر نیز تعریف می‌شود. که اولین آن حضور در هسته اصلی احزاب است و بخش دیگر آن در پست های مدیریتی ارشد، تصمیم گیر و تصمیم ساز است.

 وزیر کشور ایران: لزوم حضور یک مسئول مستقل برای امور زنان در فرمانداری‌ها
۲۳ فبروی، خبرگزاری ایلنا: در نشست مشترک مشاور امور زنان استانداری‌ها در وزارت کشور، وزیر کشور «عبدالرضا رحمانی فضلی» با تاکید بر این مسئله که امور بانوان باید متصل با سایر فعالیت‌ها باشد و نباید مستقل و جد ا از بقیه ساختار‌ها عمل کند گفت: مشاوران این حوزه باید مسائل مختلف را در حوزه بانوان شناسایی کنند و درک درستی از نقش بانوان در همه زمینه‌ها داشته باشند تا بتوانند برای بهبود وضعیت زنان فعالیت کنند. وی افزود: اگر تنها بحث در دفا‌تر امور زنان در مورد ساعت کاری؛ مرخصی و ایجاد مهد کودک و این گونه مسائل باشد کاری از پیش نمی‌رود بلکه یک مشاور باید از حضور بانوان در حوزه‌های رسمی دفاع کند.

تشکیل بانک اطلاعاتی سرمایه‌های اجتماعی زنان ایران در سال ۹۳

گزارش، تحقیق و کتاب

 آیا تجاوز جنسی در جنگ اجتناب ناپذیر است؟
۲۱ فبروری، الجزیره: مقاله تحلیلی الجزیره در مورد خشونت جنسی در زمان جنگ. با تحقیق و استفاده از گزارش های سازمان های حقوق بشری و مقالات علمی در مورد خشونت جنسی در جنگ ها (سوریه، عراق، جمهوری دموکرات کنگو)، محقق این مقاله به این نتیجه رسیده است که مطالعه ی دقیق در این مورد، می تواند برای توسعه ی اقدامات پیشگیرانه کمک کند. به عنوان مثال مطالعه بر روی گروهایی که در زمان جنگ دست به خشونت جنسی نزده اند، برای فهمیدن دلایل به وجود آمدن این نوع خشونت بسیار موثر است.

زنان، حاکمیت قانون و عدالت انتقالی
نهاد سازمان ملل متحد برای زنان: منابع متعدد (گزارش، ویدئو، مطالب مطبوعاتی) مربوط به زنان، حاکمیت و عدالت انتقالی در این بخش از سایت نهاد سازمان ملل متحد برای زنان (Women UN).

گزارشی از کمیته تخصصی امور زنان اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در یک نگاه
۲۳ فبروی، مهرخانه: در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۹ مقارن با تشکیل کنفرانس مؤسس سازمان اتحادیه بین‌المجلس در تهران، بنا شد که این اتحادیه که متشکل از نمایندگان مجلس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است، تشکیل شود. در سال ۲۰۱۴، یکی از دولت‌های عضو کمیته تخصصی امور زنان و خانواده، دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و ریاست این کمیته برعهده لاله افتخاری قرار گرفته است.

به سوی دمکراسی جنسی
۱۹ فبروی، رادیو زمانه: کتاب «سکسوآلیته»: بخش سوم از فصل ششم (لذت‌های خصوصی و سیاست‌های عمومی)

آرمان شهر

 افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر
» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.
تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

شبکه بین‌المللی زنان
این صفحه منابع مختلفی در حوزه زنان را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این منابع گوناگون (غیر دولتی و دولتی) بی‌طرفانه و به چند زبان گردآوری شده است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، ۸ صبح، خبرگزاری ایلنا، رادیو کلید، خبرگزاری هرانا، روزنامه ماندگار، مهرخانه، آرمان شهر/OPEN ASIA، ایران وایر، الجزیره، UN WOMEN، خودنویس، دویچه وله، نشنال ژئوگرافی، آسیای میانه آنلاین، تا قانون خانواده برابر، عفو بین الملل، شهروندان، خبرگزاری مهر، هافینگتون پست، شهرزاد نیوز، مدرسه فمینیستی، رادیو زمانه، آژانس خبری وخت، رادیو فردا، خبرگزاری فارس،

۳۵

پیوست‌ها: