افغانستان74947645-4A46-4097-8B8A-D53206E07734_mw1024_n_s

مراسم تشییع جنازه سربازان شجاع ارتش ملی افغانستان – منبع صدای آمریکا‎

 انتخابات

تلاش‌ها برای انتخاب یک نامزد واحد از کندهار
تلویزیون یک/ ۳/۱۲/۱۳۹۲ بزرگان قومی کندهار در کابل تلاش کرده اند تا از میان نامزدان ریاست جمهوری وابسته به این ولایت، به شمول  زلمی رسول و قیوم کرزی، یک نامزد واحد برگزینند. در روزهای گذشته ۱۷۰ تن از بزرگان قومی کندهار گفتگوهایی را با “قیوم کرزی” و “زلمی رسول” انجام داده اند، تا یکی از آن ها به نفع دیگرش منصرف شوند. بیشتر بخوانید: تلاش‌ های «جرگه تفاهم» ناکام ماند

 کریمی: نظامیان حق ندارند از امکانات دولتی به سود نامزدان انتخاباتی استفاده کنند
طلوع نیوز/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ رییس ستاد ارتش ملی کشور، شیرمحمد کریمی گفته است: نظامیان افغان حق ندارند که از امکانات دولتی به سود نامزد مشخصی استفاده کنند. وی به تمامی نیروهای ارتش هشدار داده است که اگر در انتخابات بی‌ طرفی شان را نگه ندارند، سخت مجازات خواهند شد.

 محمد شفیق گل آغا شیرزی و هدایت امین ارسلا ایتلاف کردند
رادیو آزادی/ ۶/۱۲/۱۳۹۲ برای اولین بار ایتلافی از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان ایجاد گردید. این ایتلاف از سوی هدایت امین ارسلا و محمد شفیق گل آغا شیرزی دو تن از این نامزدان به میان آمده است. هدایت امین ارسلا به هنگام اعلام این ایتلاف گفت: تا هنوز وی و آقای شیرزی تصمیم نگرفته اند که کدام آنان به نفع دیگری کنار بروند.

 بیش از سه میلیون نفر کارت رای دهی گرفتند
رادیو کلید/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ بیش از سه میلیون نفر کارت رای دهی گرفتند. مسوولان در  کمیسیون مستقل انتخابات  می‌ گویند: تاهنوز در سراسر کشور نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کارت ‌های رای دهی دریافت کرده اند. نور محمد نور؛ سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می ‌گوید: روند ثبت نام رای دهندگان به گونه  درست آن به پیش می‌ رود.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیردولتی
رییس اتحادیۀ کارگران هلمند کشته شد

خبرگزاری پژواک/ ۷/۱۲/۱۳۹۲ مسوولین مى گویند: مسوول اتحادیه کارگران ولایت هلمند، از سوى افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده است. عمر ځواک سخنگوى والى هلمند گفت: خداى میر رییس اتحادیۀ مذکور، همراه با افراد ناشناس در منطقۀ ساپیانوى لشکرگاه، مهمان بود و جسدش در مقابل همان خانه به دست آمد.

 کشف جسد دو زن جوان در مزار شریف
فارسی.رو/ ۳/۱۲/۱۳۹۲ نیروهای امنیتی ولایت بلخ در شهر مزار شریف جسد ۲ زن جوان را پیدا کردند. جسد این دو زن از ناحیه هفتم شهر مزارشریف پیدا شده است. ساکنین محل می گویند: کشته شدگان کارمندان یک موسسه خارجی بوده اند. مسوولین فرماندهی امنیه از ارایه هر گونه اطلاعات در این باره خودداری کردند.

 عاملان دولتی
بازداشت چندین پلیس افغان به اتهام اختطاف
فارسی.رو/ ۱/۱۲/۱۳۹۲ نیروهای امنیتی ولایت نورستان چندین پلیس را به اتهام اختطاف یک دختر، بازداشت کردند. این افراد چند روز قبل یک دختر را که از کارمندان صحی نورستان بوده اختطاف کردند. ولسوال وانت وایگل نورستان اعلام کرد: زبیده کارمند صحی به کمک بزرگان محل اکنون از چنگ آدم رباها بدون آن که آسیب ببیند، نجات یافت.

   زنان

زنان و چگونگی حضور آن در انتخابات
خاورمیانه/ ۲/۱۲/۱۳۹۲ انتخابات، سرنوشت سازترین تحول برای افغان ها است؛ که حضور مردان و بانوان را در کنار صندوق های رای دهی می طلبد اما بانوان در برخی از ولایت ها از جمله ولایت فراه با چالش های زیادی روبرو است. لیلما صدیقی رییس امور زنان ولایت فراه می گوید: ناامنی های گسترده در سطح ولسوالی ها و نقاطی از مرکز این ولایت، کم آگهی خانواده ها از حق رای بانوان، از شمار چالش هایی است که سبب شده تا بانوان کمتر در انتخابات پیش رو سهم گیرند و رای دهند.

 کشته شدن دو زن در ولایت جوزجان
رادیو کلید/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ دو زن در ولایت جوزجان قربانی اختلافات خانوادگى شدند. این مادر و دختر به نام هاى خدیجه و شکریه، توسط افراد ناشناس در منزل شان در قریۀ “چرم‌ گر خانۀ” شهر شبرغان مرکز جوزجان، کشته شدند. سمونوال عبدالمنان روفی آمر اوپراسیون قومندانی امنیۀ جوزجان می‌گوید: پولیس در پیوند به این قتل، شوهر شکریه را دست‌ گیر کرده است.

 نگرانی شاه‌دخت هندیه از ادامه‌ خشونت‌ علیه زنان
۸صبح/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ هم‌زمان با افزایش موارد خشونت علیه زنان در کشور، شاه‌دخت هندیه دختر شاه امان‌الله‌ خان، از ادامه‌ این خشونت ‌ها ابراز نگرانی کرده می‌ گوید: زنان همه‌ روزه در افغانستان توسط شوهران و پدران ‌شان به قتل می ‌رسند. او می افزاید: برای از بین بردن خشونت‌ ها علیه زنان، باید روی تربیه خانواده ‌ها بیشتر توجه شود.

      حامیان و فعالان

توحیدی: سخنگویان حکومتی با رسانه ها مصاحبه نمی کنند
خامه پرس/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ عدم پاسخگویی مسوولان حکومتی  و سخنگویان وزارت خانه ها باعث شده است که رسانه ها در برخی موارد نتوانند به سوژه های مهم و خبرساز بپردازند. صدیق الله توحیدی رییس دیده بان رسانه ها گفت: بیشتر مسوولان حکومتی و سخنگویان وزارت خانه به شمول سخنگوی ریاست جمهوری حاضر نمی شوند که به خبرنگاران و رسانه ها معلومات دهند.

 عدالت خواهی داکتران هرات
صدای آمریکا/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ داکتران شفاخانه حوزوی ولایت هرات ، در پی لت و کوب یک معاون داکتر توسط سلیم تره کی شهردار این ولایت، دست به اعتصاب کاری زدند. این داکتران در تظاهراتی مسالمت آمیز به مقام های دولتی هشدار دادند: در صورت عدم برخورد با عاملان این رویداد، دست از طبابت کشیده و دامنه اعتراض های شان را گسترده تر خواهند نمود.

 ماریا بشیر: والی طالبان مدارک تحصیلی ام را به سویم پرتاب کرد و گفت برو به خانه بنشین!
هافینگتون پست/ ۶/۱۲/۱۳۹۲ ماریا بشیر، اولین دادستان زن افغانستان و رییس سارنوالی استیناف هرات، توشیح قانون منع خشونت علیه زنان را بزرگ ترین دستاورد دوران جدید و همزمان عدم اعتماد جامعه و حتا قشر روشنفکر آن به زنان و توانایی های آنان را از عوامل مهم بازدارنده برای مشارکت زنان در بخش های مختلف می داند.

 خالده خرسند: هیچ وقت دچار این توهم نشویم که امکان ندارد طالبان برگردند
آرمان شهر/ ۳/۱۲/۱۳۹۲ خالده خرسند، نویسنده و از فعالان حقوق بشر در افغانستان می گوید: از عدم تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در پارلمان شگفت زده شده و بر این باور است که برای پیشبرد حقوق و مطالبات زنان، در قدم نخست یک دولت دموکراتیک لیبرال که اعتقاد عمیقی به حقوق زنان و به نقش آن ها در اجتماع داشته باشد، الزامی است.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

وزارت صحت عامه افغانستان گزارش سازمان صحی جهان را تکذیب کرد
فارسی.رو/ ۱/۱۲/۱۳۹۲ مسوولین وزارت صحت عامه افغانستان گزارش چندی قبل سازمان صحی جهان مبنی بر شیوع بیماری پولیو در ولایت بدخشان را تکذیب کرد. داکتر نورمحمد خاوری؛ رییس صحت عامه بدخشان گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که هیچ کس در این ولایت مبتلا به پولیو نیست. وی گفت: به منظور اتمام سو ظن ها درباره شیوع بیماری پولیو در بدخشان، طرح تزریق واکسین در این ولایت را شروع و تطبیق کرده اند.

 فردی که مادر خود را در هرات به قتل رسانیده بود به دام پولیس افتاد
خامه پرس/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ مسوولان امنیتی در ولایت هرات از بازداشت فردی خبر داده اند که چندی پیش مادر خود را با چاقو به قتل رسانیده و سپس  اعضای بدن وی را قطعه قطعه کرده بود. پولیس گفته است: این فرد تحت تعقیب بود و سرانجام در ولسوالی غوریان توسط سربازان پولیس گرفتار شد.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
بر اثر انفجار یک ماین در ولایت بغلان، سه فرد ملکی جان خود را از دست دادند. بر اثر انفجار یک ماین در ولایت فراه دو فرد ملکی کشته و یکتن دیگر زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
طالبان با حمله بر یک پاسگاه در ولایت کنر، نوزده نظامی ارتش را کشتند. مقامات امنیتی می گویند: در دو برخورد جداگانه در ولایت غزنی هفده طالب کشته و نه تن دیگر آن ها زخمی شدند. چهار طالب مسلح بر اثر انفجار ماین دست ساز خودشان در ولسوالی پشت رود ولایت فراه کشته شدند. معاون ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات در جریان حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد.

 چین نظامیان افغانستان را پس از ۲۰۱۴ آموزش می ‌دهد
تلویزیون یک/ ۳/۱۲/۱۳۹۲ مقام‌ های دولتی چین اعلام کرده اند: این کشور آماده است تا نظامیان افغانستان را در سال‌ های پس از ۲۰۱۴ میلادی، آموزش دهد و آنان را به جنگ افزارها مجهز سازد. وانگ جی، وزیر خارجه‌ چین می‌ گوید: بیجینگ در تلاش گسترش همکاری ‌ها با کابل است و امضا شدن و یا امضا نشدنِ موافقت‌نامه‌ امنیتی کابل- واشنگتن، تاثیری بر کمک‌ های چین به افغانستان، نمی گذارد.

 عظیمی: حمله ولایت کنر در بیرون از کشور برنامه ریزی شده بود
رادیو آزادی/ ۶/۱۲/۱۳۹۲ وزارت های دفاع و داخله افغانستان این ادعای والی کنر را رد می کنند که گفته است سه سرباز اردوی ملی در حمله بر دو پوسته اردوی ملی در این ولایت دست داشتند. به گفته مسوولان در وزارت های دفاع و داخله افغانستان، حمله بر پوسته های اردوی ملی در ولایت کنر توسط صدها مخالف مسلح صورت گرفته است که از آن طرف سرحد وارد افغانستان شده بودند.

 گاردین: طالبان در این اواخر حملات شان را افزایش داده اند
رادیو آزادی/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ روزنامه بریتانیایی گاردین نوشته است: طالبان در این اواخر به هدف سود بردن از مساله خروج نیروهای بین المللی در پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان، حملات شان را افزایش داده اند. گاردین با اشاره به افزایش تلفات نیروهای اردوی ملی افغانستان، می گوید: از آغاز امسال تا کنون هشتاد و چهار سرباز افغان کشته شده اند.

    سیاست

آنکارا افتتاح دفتر طالبان در ترکیه را تکذیب کرد
افغان ایرکا/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ وزارت خارجه ترکیه افتتاح دفتر طالبان در این کشور، برای تسهیل روند صلح در افغانستان را تکذیب کرد. وی تاکید کرد: ادعاهایی که در رسانه ‌های جهان منتشر و اعلام شده که این اقدام در چارچوب تلاش ‌های صلح در افغانستان صورت گرفته، حقیقت ندارد.

 امریکا برای حضور سربازانش در افغانستان، چهار گزینه را بررسی می ‌کند
رادیو وطندار/ ۶/۱۲/۱۳۹۲ واشنگتن پُست به نقل از یک مقام امریکایی نگاشته است: گزینه‌ نخست، حضور ده هزار سرباز کشورش تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان است. بر اساس گزینه دوم، شمار کمی از سربازان امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ در کابل و بگرام حضور می ‌داشته باشند و وظیفه‌ آموزشی و مشورتی را به عهده خواهند داشت. حضور سه هزار سرباز امریکایی در کابل و بگرام در گزینه‌ی سوم جای دارد که کنترول عملیات هواپیماهای بی‌ خلبان را پیش می ‌برند. و گزینه نهایی، گزینه‌ صفر است که این گزینه روی میز پنتاگون و کاخ سفید قرار دارد و مقامات امریکایی روی آن غور می ‌کنند.

   فرهنگ

جایزه بهترین بازیگر زن ‘جشنواره فیلم‌های عاشقانه’ به یک افغان رسید
بی بی سی/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ وژمه بهار، بازیگر تیاتر و سینما، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بین ‌المللی فیلم های عاشقانه بلژیک را از آن خود ساخت. این جایزه به خاطر بازی در فیلم ‘وژمه، غزلنامه عشق افغانی’ به او داده شده ‌است. این فیلم نیز که از ساخته‌ های برمک اکرم، فیلمساز افغان مقیم در فرانسه است، از سوی هیات داوران این جشنواره به عنوان بهترین فیلم در بخش رقابت بین‌المللی، انتخاب شد.

 جشن پایان سال غزنی، پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی
رادیو فرانسه/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ شهر غزنی شاهد جشن با شکوهی بود. سال ۲۰۱۳ سالی بود که طی آن غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد. این جشنواره دو دست آورد مهم برای غزنی به ارمغان آورد؛ یکی این که غزنی به عنوان یکی از ولایات درجه اول شناخته شد و دوم این که قرار شد این جشنواره هر سال یک بار در این ولایت برگزار شود.

 ۱۲۰۰ بنای تاریخی افغانستان در حال نابودی است
بی بی سی/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مراسم پایان نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: بیش از ۱۲۰۰ بنای تاریخی افغانستان در حال نابودی است. شهر غزنی در سال ۲۰۱۳ عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص داد.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 افغانستان به روایت دیگر
تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.
وبسایت آرمان شهر
وبسایت فدراسیون بین المللی حقوق بشر
وبسایت روزنامه هافینگتون پست
شبکه بین‌المللی زنان

   دیگر هفت روزنامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه افغانستان- شماره ۳۷

پیوست‌ها: