زنان-690x259

8march

همراه با هم ۸ مارس، روز جهانی زن را ارج می نهیم!

شماره ۳۶ ، ۵ مارس ۲۰۱۴ برابر با ۱۳حوت/اسفند ۱۳۹۲

  ۸ مارس ۲۰۱۴

زنده باد ۸ مارس، روز جهانی زن: زندگی برابر و به دور از تبعیض حق ما است!
۲۶ فوریه، فتنه، جنبش برای رهایی زن: می‏خواهند ما زنان برده جنسی باشیم! مى خواهند مطیع و فرمانبر باشیم! مى خواهند بچه بزاییم، بچه نگه دارى کنیم، بشوریم و بپزیم و سرویس جنسى بدهیم و در کنج خانه باشیم؛ مى خواهند حق آزادانه زندگى کردن و شادى کردن و به شادى زیستن را نداشته باشیم. دیگر بس است! این زندگى را نمى خواهیم!

زنانه نگری و روز جهانی زن
۵ مارس، مدرسه فمینیستی: در این روز زنان بیش از روزهای دیگر در خیابان ها و در کافه ها دیده می شدند، صدای آنان همراه با بحث و گفتگوهای زنانه و گاهی خنده های بلند و شاد فضای شهر پاریس را، با روزهای دیگر متفاوت نموده بود، آنان حتی از فرصت با هم بودن در مترو استفاده کرده، به بحث و تبادل نظر از دیدگاه های مختلف می پرداختند.

به مناسبت ۸ مارس: مطالبات فوری برای رفع تبعیض جنسیتی در ایران
۴ مارس، فتنه: امضا کنندگان این بیانیه با اعتراض به تبعیض رسمی و قانونی علیه زنان در ایران، خواهان لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان هستند و خواهان لغو هر نوع جداسازی جنسیتی، لغو قوانینی که حقوق مدنی زنان را محدود می کند، ممنوعیت صیغه و تعدد زوجات، برابری کامل زن و مرد در طلاق و حضانت از فرزندان و لغو قانون ازدواج پدر با دخترخوانده هستند.

نمایش هنرمند هندی، مایا کریشنارائو به مناسبت روز جهانی زن در شهر بمبئی
۲ مارس، Asia Society: این نمایش هنری، پاسخی است به تجاوز جمعی وحشیانه ای که در ماه دسامبر ۲۰۱۲ در شهر دهلی نو رخ داد. هدف از اجرای این نمایش در چندین مکان عمومی مثل مدارس و خیابان ها، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد خشونت علیه زنان است.

به مناسبت روز جهانی زن: جنبش زنان و اینترنت
۲ مارس، مدرسه فمینیستی: از آن زمان که جنبش زنان با عنوان «هشت مارس، روز جهانی زن» هویت تازه ای یافت تا پیام صلح روزا لوگزامبورگ به کنفراس زنان در لاهه در بحبوحۀ جنگ جهانی اول، و تا آخرین پیام طاهره قرهالعین که گفت: «می توانید به زودی، هرگاه که اراده کردید مرا به قتل برسانید اما جلوی آزادی زنان را نمی توانید بگیرید» و تا روزگار ما که ارسال هر پیامی به هر گوشه ای از دنیا بیشتر از چند ثانیه طول نمی کشد، اتفاق بزرگی رخ داده است.

سایت ‌های زنان؛ استفاده از ابزار رسانه برای اهداف جنبش زنان
وقتی زنان راوی روایت ‌های زنانه‌ فضای مجازی شدند

آیا جنبش های زنان نیروی تغییر هستند؟
۲۰ فوریه، گاردین: گزارشی شنیداری از چهار زن فعال از چند نقطه جهان که برای حقوق زنان مبارزه می کنند.

فیلم تظاهرات زنان ایران در ۸ مارس ۱۳۵۷

  موارد نقض حقوق بشر

ایران: فرزانه مرادی اعدام شد
۵ مارس، بی بی سی: براساس گزارش ‌های رسیده از ایران، فرزانه مرادی که به اتهام قتل همسرش به قصاص محکوم شده بود، صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه با حضور پدر مقتول اعدام شد.

وزارت امور زنان افغانستان: خشونت علیه زنان فجیع ‌تر شده است
۳ مارس، ۸ صبح: وزارت امور زنان، لوی ‌سارنوالی و بخش زنان وزارت داخله، گزارش مشترکی را از تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان نشر کرده و این گزارش نشان می ‌دهد که بیشترین خشونت ‌ها در کابل و هرات ثبت شده است. این گزارش نشان ‌دهنده تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان در ۳۲ ولایت است اما مقام ‌های حکومتی می ‌گویند: به ‌دلیل ناامنی، نتوانسته ‌اند گزارش ولایات پکتیکا و نورستان را در این گزارش بگنجانند.

ثبت بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در افغانستان 

ایران: نظر بازجو در حکم قاضی؛ مریم شفیع پور به ۷ سال حبس محکوم شد
۲ مارس، کلمه: مریم شفیع پور، فعال دانشجویی محبوس در بند زنان زندان اوین به ۷ سال حبس محکوم شد.

سکینه محمدی آشتیانی دست به خودکشی زد اما از مرگ نجات یافت
۲ مارس، پیک ایران: به گزارش کمیته بین المللی علیه سنگسار، سکینه محمدی بعد از شنیدن خبر رد درخواست بررسی مجدد پرونده خود از سوی دیوان عالی، دست به خودکشی می زند اما ماموران او را به بیمارستان می رسانند و او از خودکشی نجات پیدا می کند.

تا ۲۰ بار مزاحمت برای هر زن در هر مسافت
۴ مارس، شهرزاد نیوز: بر اساس یک پژوهش در ایران، هر زن به میزان مسافتی که در خیابان طی می کند، بین ۱ تا ۲۰ بار از طریق مزاحمت ‌های کلامی و فیزیکی از سوی مزاحمان آزار می ‌بیند.

نبود پزشکان و زایمان خطرناک در روستاهای کوهستانی ختلان-تاجیکستان
۲۶ فوریه، بی بی سی: تولد فرزند برای ده ها زن مناطق روستایی استان ختلان به دلیل نبود پزشکان با مشکلاتی همراه است. ساکنان روستاهای کوهستانی ختلان می ‌گویند که این روستاها از مراکز پزشکی شهرستان‌ ها فرسخ ها دور بوده و پزشک و مراکز پزشکی در این دهات وجود ندارد. و به همین دلیل افراد بیمار مجبورند راه طولانی را طی کرده و به مراکز نواحی بروند. اما در فصل های زمستان و بهار که بارندگی زیاد است بیماران امکان رفتن به بیمارستان ها را ندارند. 

خشونت آنلاین علیه زنان و فضایی که «ایمن» نیست
۲۶ فوریه، دویچه وله: افرادی که مورد خشونت جنسی آنلاین قرار می‌ گیرند با انواع احساسات منفی نظیر خشم، ترس، اضطراب، افسردگی و اندوه مواجه ‌اند که برحسب میزان بروز ممکن است به انواع بیماری‌ های روانی یا حتی خودکشی منجر شود. در میان این قربانیان، براساس مطالعات آماری که درباره‌ محیط دیجیتال صورت گرفته، شمار زنان و کودکان، همچون فضای آفلاین، بیشتر است.

برده داری کودکان در هند- آلبوم عکس
۲ مارس، گاردین: سالانه چندین هزار دختر جوان از مناطق شمال شرقی هند به پایتخت هند و یا کشورهای دیگر قاچاق می شوند. اکثریت این دختران، فرزندان کارگران مزارع چای هستند. بیشتر آن ها از سوء استفاده جنسی و خشونت رنج می برند و فقط تعداد بسیار اندکی از آن ها، از مزد قول داده شده بهره مند می شوند.

تبعیض جنسیتی علیه زنان چینی در روند کاریابی
۲۸ فوریه، لوس انجلس تایمز: یک فارغ التحصیل چینی که به خاطر زن بودنش، برای کار در یک موسسه آموزشی پذیرفته نشد، به دادگاه کشیده شد. تصمیم دادگاه که به این زن چینی حق داد، یک قدم تاریخی برای مبارزه علیه تبعیض در چین به شمار می رود.

   دفاع از حقوق بشر

زنان یهودی سفیدپوست آزادی خواه علیه رژیم آپارتاید
۳ مارس، شهرزاد نیوز: یهودیان آفریقای جنوبی از مزایای «سفید» بودن برخوردار بودند، با این وجود برخی از آزادی خواهان در کنار سیاه پوستان حضور داشتند و مبارزه علیه تبعیض را به امتیازات دولتی ترجیح دادند که تاوان آن آزار و اذیت، بازداشت، شکنجه و یا مرگ بود.

حمایت اتحادیه اروپا از حقوق زن های زندانی تاجیک
۲۷ فوریه، بی بی سی: طرح جدید حمایت از حقوق زنان زندانی و محبوسان آزاد شده در تاجیکستان در چارچوب برنامه «ابتکار اروپایی برای دموکراسی و حقوق بشر» برنامه ریزی شده است. در این طرح زنان زندانی آموزش هایی در زمینه کامپیوتر، شیرینی پزی، خیاطی و آرایش گری خواهند دید.

کمپین افغانستان به روایت دیگر

عبدالله احمدی: زنان به دنبال حقوق انسانی و شهروندی هستند
۴ مارس، آرمان شهر: عبدالله احمدی، فعال حقوق بشر می‌ گوید: «چالش‌ های عمده پیش رو در حوزه حقوق بشر از نظر ساختاری، فقدان مکانیزم رسمی رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر است. مثلاً قانون منع خشونت علیه زنان تصویب شد، ولی محکمه با صلاحیت برای رسیدگی به جرم ‌های خشونت خانوادگی در کشور وجود ندارد.»

شکیلا ابراهیم خلیل: باید مؤثریت زنان را به جامعه گوشزد کرد
۴ مارس، آرمان شهر: شکیلا ابراهیم خلیل، درس خبرنگاری خوانده و در همین ساحه نیز کار می ‌کند. او از باور مردم به رسانه ‌ها و از امکان تأثیرگذاری رسانه سخن به میان می ‌آورد و اضافه می‌ کند: «من با گزارش ‌هایم کوشش کرده ‌ام مؤثریت زنان را به جامعه گوشزد کنم.»

دکتر داوودشاه صبا: فرصت های اقتصادی برای زنان ایجاد شود
 ۳ مارس، آرمان شهر: دکتر داوودشاه صبا که پیش از این والی هرات بوده، تاکید زیادی بر ایجاد فرصت های اقتصادی برای زنان دارد. او می گوید: «تا زمانی که دختران افغانستان نتوانند از نظر اقتصادی سر پا بایستند، خودشان تولید و مدیریت کنند، جامعه با مشکلات جدی روبرو خواهد بود. در روستاها زنان کار می کنند ولی مدیریت منابع به دست مردان است.»

خدیجه غزنوی: کلید صلح در درون جامعه افغانستان است
۲ مارس، آرمان شهر:  خدیجه غزنوی، کاندیدای دور سوم انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۹۳ افغانستان، فساد اداری و فقدان امنیت را مهم‌ ترین موانع رشد افغانستان دانسته و به ضرورت حل این دو مشکل تأکید دارد. او می ‌گوید: «من معتقد به این هستم که هر فرد می‌ تواند آورنده صلح در محیط پیرامون خویش باشد.»

   حقوق مدنی و سیاسی

آیا اهداف توسعه هزاره، برابری جنسیتی و حقوق زنان را ارتقا داده است؟
۲۸ فوریه، مهرخانه: به ‌رغم آن که اهداف توسعه هزاره دارای ابعاد چندجانبه از جمله اقتصادی است، اما با توجه به اهمیت برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان، این موضوع نیز در زمره اهداف توسعه هزاره گنجانده شده است؛ البته با این وجود، رویکرد اهداف توسعه هزاره در رابطه با حقوق زنان و برابری جنسیتی؛ از جنبه‌ های مختلف از سوی کارشناسان مورد انتقاد و نقد قرار گرفته است.

برنامه کاری پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن در یک نگاه
۱ مارس، مهرخانه: موضوع و تم اصلی اجلاس پنجاه و هشتم کمیسیون مقام زن، عبارت است از: چالش‌ ها و دستاوردهای اجرای اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران.

در همین زمینه:

جدیدترین اخبار پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن
پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن در یک نگاه
نشست مقدماتی کشورهای آسیایی برای پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن
نشست مقدماتی کشورهای عربی برای پنجاه و هشتمین کمیسیون مقام زن برگزار شد
درباره «پکن + ۲۰» و آنچه برای زنان خواهد داشت
کمیسیون مقام زن؛ لزوم ظرفیت سازی جهت حمایت از حقوق زنان و خانواده

حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان افغانستان: پالیسی ملی اقتصادی برای زنان تهیه شده است
۳ مارس، رادیو آزادی: وزارت امور زنان می گوید این پالیسی پس از یک و نیم سال تلاش توسط متخصصین داخلی و خارجی تهیه شده و یکی از پالیسی های مهم در بخش اقتصاد برای زنان است که امتیازات زیادی برای زنان در نظر گرفته شده و امیدوارند با عملی شدن آن مشکلات اقتصادی زنان تا حدی زیاد مرفوع گردد.

خانه داری، شغل یا وظیفه؟
۲۷ فوریه، مدرسه فمینیستی: این جا (ایران) هیچ وقت نمی دانی که خانه داری شغل توست یا شغل نیست، در یک سری از ارگان های دولتی و غیر دولتی شغلی به نام خانه دار وجود دارد، وقتی کسی از تو می پرسد که چه کاری انجام می دهی، می گویی خانه دارم. ولی اینجا کجاست که هم خانه داری به عنوان شغل برایت تعریف می شود هم بی مزد و مواجب است و هیچ پولی برایش پرداخت نمی شود.

ایران: تدوین برنامه پنج ساله برای ارتقا شاخص های حوزه زنان
۲۷ فوریه، خبرگزاری ایلنا: شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از تدوین و تصویب برنامه ای سه و پنج ساله برای ارتقای شاخص ‌های حوزه زنان خبر داد. وی گفت: چشم‌ اندازی که برای این دولت به ویژه در حوزه معاونت امور زنان و خانواده ترسیم شده تحقق تعادل و توازن جنسیتی در تمام جنبه‌ های زندگی است.

انتقاد از تبعیض جنسیتی در بازار کار ایران
ایران: محرومیت زنان کارگر از بیمه، طرح بیمه زنان خانه‌ دار را بی‌ معنا می ‌کند
ایران: ضرورت پیگیری بیمه زنان خانه ‌دار

    قوانین و لوایح

مخالفت شورای نگهبان با مکلف‌ شدن دستگاه‌ ها برای تخصیص یک درصد بودجه‌ برای زنان ایران
۲۶ فبروی، گویا: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: با توجه به تحمیل شدن بار مالی به دولت، شورای نگهبان با «مکلف» شدن دستگاه‌ های اجرایی به منظور تخصیص یک درصد از بودجه خود در سال ۹۳ به حوزه زنان و خانواده مخالفت کرد. بر اساس این تصمیم، دستگاه‌ های اجرایی در سال ۹۳ مانند سال ۹۲ «مجاز» به تخصیص یک درصد از بودجه خود به حوزه زنان و خانواده هستند.

مصاحبه با فوزیه کوفی در مورد مسودهء قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان

   فرهنگ و جامعه

مجموعه ای از سقف های شیشه ای برای روزنامه نگاران زن وجود دارد
۴ مارس، شهرزاد نیوز: گفتگو با ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در ایران. او معتقد است به دلیل کلیشه ها و تفکیک جنسیتی در سرویس های نشریات اگر قبلا زنان به ندرت می توانستند خبرنگار سیاسی باشند، الان هم به ندرت می توانند مسوول یک گروه سیاسی در روزنامه باشند.

آدیداس فروش تی‌ شرت ‌های «سکسی» جام جهانی برزیل را متوقف کرد
۲۶ فوریه، بی بی سی: در پی اعتراض مقام‌ های برزیلی به این که تی ‌شرت‌ های جام جهانی شرکت آدیداس تصویری «جنسی» از برزیل به نمایش می‌ گذارد، فروش جهانی این تی ‌شرت ‌ها متوقف شد.

بزرگداشت سیمین دانشور در خانه هنرمندان
۲۶ فوریه، ایلنا: بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان؛ مراسم بزرگداشت سیمین دانشور را یکشنبه ۱۸ اسفند ساعت ۱۴:۳۰ در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می ‌کند. این مراسم همزمان با دومین سالگرد درگذشت این نویسنده شهیر ایرانی با حضور دکتر عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان، نویسندگان و هنرمندان برگزار می ‌شود.

بودای بامیان در معرض نابودی تدریجی
۴ مارس، ۸ صبح: شمامه و صلصال، دو تندیس بودای بزرگ بامیان در خطر نابودی تدریجی قرار گرفته ‌اند. این دو اثر مشهور جهانی ۱۳ سال پیش توسط طالبان تخریب شدند. حالا مسوولان محلی بامیان می ‌گویند که بودا در معرض خطر نابودی تدریجی قرار گرفته و ممکن جایگاه شان خالی شود.

    سیاست

برابری جنسیتی و صلح با همدیگر ارتباط دارند و این باید در اجندای سال ۲۰۱۵ به بعد در نظر گرفته شود
۳ مارس، گاردین: پیشرفت در رسیدن به اهداف توسعه هزاره (MDGs) برای زنان و دختران ناامیدکننده است. کشورهای درگیر جنگ از رسیدن به اهداف توسعه هزاره بسیار دور هستند. در عین حال، جوامعی که به برابری جنسی توجه نکرده اند، احتمال افزایش تنش ها و خشونت در آن ها بیشتر است. بیشتر  بخوانید: اعلامیه فمیننیستی برای آجندای بعد از ۲۰۱۵ اهداف توسعه هزاره

دختران افغان در اشرف المدارس چه می آموزند؟
۲۸ فوریه، بی بی سی: ترویج اندیشه‌ های تندروانه اسلامی در یک مدرسه‌ دینی دخترانه در شمال افغانستان، نگرانی ‌هایی را در مورد گسترش بنیادگرایی در میان زنان جوان افغان ایجاد کرده است. بر اساس یافته‌ های بی ‌بی ‌سی، آموزش ‌های دینی در «اشرف‎المدارس» قندز آمیخته با سیاست و مغایر با فرهنگ و سنت ‌های رایج در افغانستان است؛ از جمله شاگردان آن شنیدن رادیو، دیدن تلویزیون، گرفتن عکس، بزرگداشت روزهایی مانند روز معلم، مادر، سال نو، تولد و نیز کارکردن زنان در بیرون از خانه را حرام می ‌دانند.

خطر اشرف‌المدارس را جدی بگیرید!

افغانستان: «مشارکت زنان در ساختار های سیاسی باید افزایش یابد»
۳ مارس، رادیو آزادی: نمایندگان زنان از ۳۴ ولایت افغانستان به روز یکشنبه در کابل گردهم آمده و روی خواسته های مشخص از جمله افزایش مشارکت زنان در ساختارهای سیاسی کشور تاکید نمودند. اشتراک کنندگان در این کنفرانس روی چهار موضوع که به دوره سیاسی یا دوره انتقال مربوط می شود صحبت می کنند: آشتی با طالبان، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، کاهش کمک های بین المللی و تاثیرات آن روی زندگی زنان و انتقال مسئولیت امنیت از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان.

گلالی نورصافی: زنان افغان خواهان آتش بس و صلح اند
 ۳ مارس، رادیو آزادی: مسوولان شورای عالی صلح افغانستان امضای دوصد پنجاه هزار زن را از سراسر کشور جمع آوری کرده که می خواهند صدای شان را در مورد صلح به تمام جناح های درگیر جنگ برسانند و از مخالفان مسلح می خواهند تا جنگ را کنار گذاشته و با دولت افغانستان صلح نمایند.

نگرانی جرگه ملی زنان از طالبانیزه ساختن افغانستان به بهانه صلح

هشدار زنان آسیای جنوبی: زنان را در روند صلح شامل کنید!
۲۶ فوریه، Times of India: در سمیناری که توسط نهادی ویژه زنان سازمان ملل متحد (UN WOMWN) برگزار شده بود، پژوهش گران زن، سیاست مداران و فعالان حقوق زن، نگرانی های خود را در مورد تشدید خشونت، افراط گرایی، و افزایش پاسخ های نظامی علیه جنبش های مردمی ابراز کردند و خواستار شامل کردن زنان در تمامی مراحل روند صلح شدند.

ژاپن خواستار بازبینی بیانیه ای شدکه به سواستفاده جنسی از زنان توسط نظامیان در جنگ جهانی دوم اعتراف می کرد
۲۸ فوریه، Asia Society: این بیانیه که در سال ۱۹۹۳ میلادی نوشته شده است اعتراف و معذرت خواهی دولت ژاپن برای تقش نظامیان ژاپنی در سوءاستفاده جنسی از زنان به شمار می رود. چند سیاست مدار محافظه کار ژاپنی، خواستار از بین رفتن و یا تجدید نظر در این بیانیه هستند.

احتمال ریاست الهه کولایی بر دانشگاه تهران
۲۶ فوریه، ایلنا: الهه کولایی خبر پیشنهاد ریاست دانشگاه تهران به وی را تایید کرد. الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سال ۹۰ پژوهشگر نمونه  و در سال ۹۲ پژوهشگر برجسته دانشگاه شناخته شده است و سابقه مدیریتی متعددی نیز در دانشگاه دارد.

ایران: دو زن به عنوان فرماندار در سیستان و بلوچستان منصوب شدند

گزارش، تحقیق و کتاب

عاملیت و توانمند سازی: استراتژی های مرتبط با کار زنان و طبقه اجتماعی در مناطق شهرنشین ترکیه
۲۵ فوریه، پلهایی برای زنان: این مقاله مسیرهای مختلفی از [ظهور] عاملیت و توانمندسازی را در «استراتژی های بکارگرفته شده مرتبط با کار زنان» در بین طبقات اجتماعی متفاوت در استانبول ترکیه نشان می دهد. رژیم های جنسیتی پدرسالاری در خانواده، بازار کار و سیاست های دولت به زنان اجازه نمی دهند تا اعضای کامل و برابری از جامعه باشند. انقیاد اجتماعی و اقتصادی زنان از منظر این مقاله ریشه در نهادهای اجتماعی دارد، در این معنا نه تنها هویت جنسیتی بلکه موقعیت زنان در این نهادها و جامعه نیز بطور کلی مسیر شکل گرفتن انقیاد زنان را تعیین می کند.

درس هایی از جنبش زنان فلسطین
وبسایت ۸ مارس: تا زمانی که زنان فلسطینی بخشی از جنبش ملی فلسطینی ‌ها بودند، نقش و حضورشان در طول دوره‌ انتفاضه‌ اول (۱۹۸۷- ۱۹۹۲) از هر زمان دیگر قبل از آن متفاوت بود. اما فعالیت زنان در طول انتفاضه‌ اول ضرورتا زنان را قدرتمند، یا سلسله مراتب جنسیتی را سست نکرد ولی حتا همین دستاوردهای کوچک زنان فلسطین در طول فعالیت انتفاضه‌ اول، بر باد رفت و این زمانی بود که خیزش مدنی میلیتاریزه شد. زیرا که رهبریِ انتفاضه مرکزیت بیشتری یافت و کمتر دمکراتیک و توده ‌ای بود و از آن‌جا که مردان جوان مسلح بر خیابان ‌ها مسلط شدند، شرکت و حضور زنان با عقب ‌نشینی‌ های جدی و زیادی همراه شد.

نبرد با بردگی جنسی: من و تو بزرگ ‌ترین مانع ‌ایم
۱ مارس، تا قانون خانواده برابر: سونیتا کریشنان، فعال حقوق بشر: من با شما درباره بدترین فرم نقض حقوق بشر، سومین جرم سازماندهی شده بزرگ، یک صنعت ۱۰ میلیارد دلاری صحبت می‌ کنم. من با شما درباره برده‌ داری دنیای مدرن صحبت می ‌کنم.

زنان سیاه، بردگان لذت و منفعت
منابع اطلاعاتی در زمینه زنان، صلح و امنیت
منابع خودآموزی در عرصه زنان، صلح و حقوق بشر

آرمان شهر

 برگزاری دومین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات به بهار ۱۳۹۳ موکول شد.
دبیرخانه جشنواره، به اطلاع عموم می رساند که این دور از جشنواره به دلایل امنیتی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در بهار سال جدید برگزار می شود. هیات انتخاب فیلم ها، بیش از ۲۰۰ فیلم از نقاط مختلف جهان دریافت و به زودی اسامی فیلم های منتخب را که در روزهای جشنواره به مدت یک هفته به نمایش عموم گذاشته خواهند شد، اعلام خواهند کرد. دبیرخانه جشنواره، ۸ مارس، روز بین المللی زنان را به اهالی هنر و فرهنگ و زنان جهان تبریک می گوید.

تماس با دبیرخانه جشنواره:
womenfilmfestival.herat@gmail.com
https://www.facebook.com/afghanistanwomenfilmfestival
http://afghanistanintwomenfilmfestival.com#sthash.o4nxlfgW.dpuf

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 منابع این شماره:

بی بی سی، ۸ صبح، خبرگزاری ایلنا، ، مهرخانه، آرمان شهر/OPEN ASIA، دویچه وله، تا قانون خانواده برابر، شهرزاد نیوز، مدرسه فمینیستی، فتنه، گاردین، Asia Society، کلمه، گویا، رادیو آزادی، ۸ مارس، پیک ایران، Wilpfinternational، پل هایی برای زنان، لوس آنجلس تایمز، زن نگار، Peace Women, Times of India

 

پیوست‌ها: