کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است. 

واژه ۱۵، روز ۱۵

بدنام‌سازی

(STIGMATISATION)

بدنام‌سازی / انگ‌زنی نتیجه ذاتی تقریباً هر خشونت جنسی است.[i] خانواده، دوستان، جامعه محلی یا کل جامعه[ii] معمولاً به جای حمایت و کمک به بهبودی از صدمه وارده، قربانیان را سرزنش، شرم‌سار، طرد می‌کنند یا کنار می‌گذارند. این ننگ می‌تواند به دیگر اعضای خانواده‌های قربانیان، مانند کودکانی که حاصل تجاوز هستند، تعمیم یابد.[iii]

بدنام‌سازی غالباً مانع از این می‌شود که قربانیان در پی دریافت کمک‌های عاطفی، پزشکی، روانی، اجتماعی و/یا حقوقی باشند. همان‌طور که آداما دینگ (Adama Dieng)، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد جلوگیری از نسل‌کُشی و نماینده موقت پیشین دبیر کل در امور خشونت جنسی در درگیری تأیید کرده است، «قربانیانی که ممکن است پس از تجاوز جنسی زنده بمانند، از عواقب اجتماعی آن جان به در نمی‌برند» و اضافه می‌کند که «ساده بگوییم: ننگ می‌کشد».[iv]

بدنام‌سازی قربانیان خشونت جنسی ناشی از هنجارها، ارزش‌ها و نگرش‌های مردسالارانه و سکسیستی برمی‌خیزد و فرهنگ تجاوز آن را تقویت می‌کند.[v] بدنام‌سازی بر این فرض استوار است که به دلیل ماهیت جنسی عمل، قربانیان نقشی در ارتکاب عمل دارند و بنابراین می‌توان آن‌ها را در وقوع و عواقب آن مقصر دانست.[vi]

ننگ خشونت جنسی باید از قربانی به‌سوی مرتکب هدایت شود تا بازماندگان بتوانند به حمایت‌های شایسته دست یابند، پیشگیری از خشونت جنسی و مبارزه با آن و جلوگیری از مصونیت از مجازات را پیش ببرند.

مرتبط با این بخش: افسانه‌ها و کلیشه‌ها، مقصر دانستن قربانیان

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  فرهنگ کمبریج، «stigmatization»، در https://dictionary.cambridge.org/fr/dictionnaire/anglais/stigmatization؛ فرهنگ کالینز، “Stigmatize”، در https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/stigmatiz.

[ii]  سازمان ملل متحد، «شرم و ننگ را به جای قربانیان به سوی مرتکبان خشونت جنسی در درگیری‌ها هدایت کنید، معاون دبیر کل در میز گرد روز بین‌المللی رفع خشونت جنسی در درگیری»، ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶، درhttps://www.un.org/press/en/2016/dsgsm983.doc.htm؛ تحقیق انجام شده در جمهوری دموکراتیک کنگو در K. Albutt، JTD Kelly، J. Kabanga  و M. VanRooyen (2016)، «بدنام‌سازی و طرد بازماندگان خشونت جنسی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو»، فاجعه‌ها، دوره ۴۱(۲)

[iii]  نگاه کنید به B. Rohwerder  (انستیتوی مطالعات توسعه؛ Institute of Development Studies)، «بازپذیری کودکانی که در اثر تجاوز جنسی طی جنگ متولد شده‌اند »،، ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹، در https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5d431080ed915d09d7280ce4/628_Reintegration_of_Children_Born_of_Wartime_Rape.pdf؛ سازمان ملل متحد، «من نسل برابری هستم: ‘من کودکی هستم که در اثر تجاوز جنسی طی جنگ به دنیا آمده ام‘»، ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹، در https://www.unwomen.org/en/news/stories/2019/11/i-am-generation-equality-ajna-jusic-forgotten-children-of-war.

[iv]  شورای امنیت سازمان ملل، شرم، ننگ بخش جدایی‌ناپذیر منطق خشونت جنسی به‌عنوان تاکتیک جنگی، سخنان مشاور ویژه در شورای امنیت، درحالی‏که سخنرانان خواستار به رسمیت شناختن بازماندگان هستند، SC/12819، ۱۵ مه ۲۰۱۷.

[v]  شورای امنیت سازمان ملل، گزارش دبیرکل در مورد خشونت جنسی مرتبط با درگیری‌ها، S/2017/249، ۱۵ آوریل ۲۰۱۷، ص ۶؛ دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، حمایت از قربانیان خشونت جنسی: درس‌هایی که آموخته شد، گزارش کارگاه، ۲۰۱۹، ص ۱۹، در https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Women/WRGS/ReportLessonsLearned.pdf.

[vi]  به‌عنوان مثال، پرس و جوها طی رسیدگی‌های قضایی در مورد زندگی جنسی قربانی یا رفتار وی فقط موجب تشدید بدنام‌سازی می‌شود. دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، حمایت از قربانیان خشونت جنسی: درس‌هایی که آموخته شد، منبع پیش‌گفته، ص  ۱۳.