کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است. 

واژه ۲۲، روز ۲۲

جرائم جنسی

(SEXUAL CRIMES)

اصطلاح جرائم جنسی معمولاً به اعمال مشخص «خشونت جنسی» (نگاه کنید در پایین) اشاره دارد که در حقوق کیفری ممنوع شده است.[i] چندین نمونه از جرائم جنسی در این واژه‌نامه الف تا ی ذکر شده است، مانند تجاوز جنسی، برده‌داری جنسی، استثمار جنسی، عقیم‌سازی اجباری و فحشای اجباری. هیچ لیست جهان‌شمول و جامعی از این نوع جرائم وجود ندارد، زیرا در چارچوب‌های حقوقی در مورد آن‌ها تفاوت وجود دارد و ممکن است با گذشت زمان تکامل یابند.[ii] برای اینکه جرائم جنسی جرائمی بر اساس حقوق بین‌المللی جزایی محسوب شوند، باید در شرایط مشخصی رخ داده باشند که با معیارهای مربوط به نسل‌کُشی، جنایت‌های ضد بشریت یا جنایت‌های جنگی سازگار باشد.[iii]

مرتبط با این بخش: خشونت جنسی، تجاوز، برده‌داری (جنسی)، استثمار (جنسی)، فحشای اجباری، عقیم‌سازی اجباری

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  به‌عنوان مثال، جرائم جنسی که در صلاحیت دادگاه بین‌المللی جزایی (ICC) قرار می‌گیرند از جمله تجاوز جنسی، فحشای اجباری و شکل‌های دیگر خشونت جنسی است. دادگاه بین‌المللی جزایی، دفتر دادستان، سند خط‌مشی در مورد جنایت‌های جنسی و جنسیتی، ژوئن ۲۰۱۴، ص ۳.

[ii]  به‌عنوان مثال، در حالی که برخی از کشورها در حوزه‌های قضایی ملی خود تعریف‌های جرائم جنسی موجود در اساسنامه رُم را گنجانده‌اند، برخی دیگر آن‌ها را با چارچوب‌های کیفری خود سازگار کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر اصلاْ عضو اساسنامه رُم نیستند. وزارت امور خارجه و مشترک‌المنافع بریتانیا، پروتکل بین‌المللی مستندسازی و تحقیق درباره خشونت جنسی در درگیری، چاپ دوم («پروتکل PSVI»)، مارس ۲۰۱۷، ص ۴۲.

[iii]  نگاه کنید به اصطلاح‌های «جنایت‌های ضد بشریت» (در پائین)، «نسل‌کُشی» (در پائین) و «جنایت‌های جنگی» (در پائین).