کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۲۵، روز ۲۵

جنسیت

(GENDER)

جنسیت ساختاری اجتماعی مبتنی بر «نقش‌ها، رفتارها، فعالیت‌ها و ویژگی‌هایی است که به زنان و مردان و دختران و پسران منتسب شده است.»[۱]

جنسیت یک شخص بر اساس تعیین هویت شخصی مرد بودن، زن بودن یا هیچ یک از این دو است نه بر اساس جنسیت بیولوژیک آن‌ها.[۲] به‌طور معمول، افرادی که با اندام تناسلی زنانه به دنیا می‌آیند زن و افرادی که با اندام تناسلی مردانه به دنیا می‌آیند مرد شناخته می‌شوند. این پیامد مستقیم انتخاب پدر و مادر برای بزرگ کردن نوزاد خود به شیوه مشخص جنسیتی، متناسب با جنس آنها (به‌عنوان مثال نحوه لباس پوشیدن، نحوه رفتار کردن، در پیش گرفتن نقش‌های اجتماعی) است.[۳]

برخی از افراد صرف نظر از جنس بیولوژیکی خود، خود را نه از جنس مونث و نه از جنس مذکر، بلکه در مقوله‌های متفاوتی می‌دانند، از جمله: آندروژن، جندرکوئیر، پان‌جندر و ترنس‌جندر.[۴] دسته آخر هویت جنسیتی به افرادی اطلاق می‌شود که دارای اندام‌های مشخص تناسلی هستند و بر این اساس بزرگ شده‌اند، اما احساس می‌کنند که به جنسیت دیگری به جز جنسیت منتسب به ایشان تعلق دارند. در بعضی موارد آن‌ها از طریق روش‌های پزشکی یا استفاده از دارو اقدام‌هایی را برای سازگار کردن بدن خود با جنسیت انتخابی خود در پیش می‌گیرند.[۵]

جنسیت فرد تحت تأثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی به‌ویژه جسمی، عاطفی و مرتبط با تعامل‌های اجتماعی[۶] است. این جنسیت غالباً محصول انتظارات مرسوم جامعه یا جامعه‌های محلی نزدیکتری است که فرد در آن زندگی می‌کند.[۷] هنگامی که افراد نتوانند این گونه انتظارات و چیزی را که “عادی” تلقی می‌شود رعایت کنند، ممکن است قربانی خشونت یا تبعیض جنسیتی شوند (نگاه کنید در پایین).

مرتبط با این بخش: خشونت و تبعیض مبتنی بر جنسیت، افسانه ‌های جنسیتی، اسطوره‌ها و کلیشه‌ها (جنسیت)

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[۱]  دادگاه بین‌المللی جزایی، دادستانی، سند خط‌مشی در مورد جنایت‌های جنسی و جنسیتی، ژوئن ۲۰۱۴؛ همچنین نگاه کنید به MADRE (L. Davis  و همکاران)، گزارش درباره: تعریف جنسیت در پیش نویس کنوانسیون جنایت‌های ضد بشریت، ۱ دسامبر ۲۰۱۸، در  https://www.madre.org/international-crimes-against-humanity-treaty؛ V. Oosterveld (2005)، «تعریف “جنسیت” در اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی: گامی به جلو یا به عقب برای عدالت بین‌المللی کیفری؟»، نشریه Harvard Human Rights Journal، دوره ۱۸، ص ۷۴-۷۵؛ R. Grey، پیگرد جنایت‌های جنسی و جنسیتی در دادگاه بین‌المللی جزایی، انتشارات دانشگاه کمبریج، ۲۰۱۹، ص ۵۰، ۳۱۱؛ شورای اروپا، کنوانسیون پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی، استانبول («کنوانسیون استانبول»)، ۱۱ مه ۲۰۱۱، ماده ۳(c).

[۲]  سازمان جهانی بهداشت  (WHO)، سیاست جنسیتی سازمان جهانی بهداشت: ادغام چشم اندازهای جنسیتی در کار سازمان جهانی بهداشت، ۲۰۰۲، پیوست ۱، در  https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67649/a78322.pdf?sequence=1؛ دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل  (OHCHR)، تولد آزاد و برابر: جهت گیری جنسی، هویت جنسیتی و ویژگی‌های جنسیتی در حقوق بین المللی حقوق بشر، چاپ دوم، ۲۰۱۹، ص ۵، در https://www.ohchr.org/Documents/Publications/Born_Free_and_Equal_WEB.pdf.

[۳]  برنامه توسعه سازمان ملل  (UNDP)، برخورد با هنجارهای اجتماعی: تغییر اساسی در نابرابری‌های جنسیتی، ۲۰۲۰، ص ۱۰، در  http://hdr.undp.org/sites/default/files/hd_perspectives_gsni.pdf؛ صندوق اضطراری کودکان سازمان ملل (یونیسف)، «جامعه‌پذیری زودرس جنسیتی»، ۲۰۰۷، در  https://www.unicef.org/earlychildhood/index_40749.html.

[۴]  نگاه کنید به D. Otto (2015)، “Queering Gender [Identity] in International Law”، در  Nordic Journal of Human Rights، دوره ۳۳، ص ۳۱۷؛ مطالعات انجام شده در هلند، بلژیک، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اسکاتلند نشان داده‌اند که برخی از افراد خود را از جنس مرد یا زن نمی‌پندارند، C. Richards  و دیگران (۲۰۱۶) «جنسیت‌های غیردوگانه یا جندرکوئیر»، در International Review of Psychiatry، دوره ۲۸، ص ۹۶.

[۵]  انجمن روانشناسی آمریکا، پاسخ به سئوال شما در مورد افراد ترنس‌جندر، هویت جنسیتی و بیان جنسیتی، ۲۰۰۸، ص ۲، در https://www.apa.org/topics/lgbt/transgender.pdf.؛ در مورد افراد ترنس‌جندر و تبعیضی که با آن روبرو هستند، بیشتر بخوانید: ابتکار آزاد و برابر سازمان ملل متحد، ترنس‌جندر، ۲۰۱۷، در  https://www.unfe.org/wp-content/uploads/2017/05/UNFE-Transgender.pdf.

[۶]  آن را «هنجارهای اجتماعی» نیز می‌نامند که می‌تواند بر هویت جنسیتی شخص تأثیر بگذارد، نگاه کنید به «برخورد با هنجارهای اجتماعی: تغییر اساسی در نابرابری‌های جنسیتی،» ۲۰۲۰، منبع پیش‌گفته، ص  ۶؛ دفتر مشاور ویژه در مورد امور جنسیتی و پیشرفت زنان، جریان اصلی جنسیت: استراتژی ارتقای برابری جنسیتی، ۲۰۰۱، ص ۱، در https://www.un.org/womenwatch/osagi/pdf/factsheet1.pdf؛ شورای اروپا، قطب نما: راهنمای آموزش حقوق بشر به جوانان، ۲۰۱۲، ص ۵۰۴، در  https://book.coe.int/fr/droits-de-l-homme-citoyennete-democratique-et-interculturalisme/6696-compass-manual-for-human-rights-education-with-young-people-2012-edition-fully-revised-and-updated.html.

[۷]  همان منبع.