کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۳۸، روز ۳۸

رضایت (آگاهانه)

(CONSENT (INFORMED))

هر نوع مداخله در حمایت از قربانیان و بازماندگان خشونت جنسی و جنسیتی، به هر منظور از جمله جمع‌آوری اسناد یا تحقیقات، نیازمند رضایت آگاهانه آن‌ها در تمام جنبه‌ها و مراحل آن است. این امر به دلایل بسیاری، از جمله جلوگیری از نقض رازداری (که می‌تواند منجر به مشکلات امنیتی و (خطر) انتقام جویی) شود و ایجاد دوباره آسیب روحی بسیار مهم است. دریافت رضایت آگاهانه «تضمین می‌کند که قربانی، شاهد یا منبع، کنترل کامل و قدرت را بر تجربه‌ها»، زندگی و بدن خود حفظ کند. [i]

رضایت آگاهانه به معنای آن است که افراد درگیر می‌توانند قانونی رضایت بدهند و کلیه اطلاعات مربوط به مداخله، پیامدها و عواقب آن به زبانی کاملاً مفهوم[ii] ارائه شده است.[iii] این بدان معناست که قبل از دادن رضایت، افراد درگیر باید کاملاً از تمام شاخص‌های مربوط به مداخله و آنچه مستلزم آن است آگاه باشند و آن‌ها را دقیق بفهمند. [iv]

 کسب رضایت آگاهانه قبل از هرگونه مداخله‏ای، از جمله روانشناختی، پزشکی، پزشکی قانونی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا بشردوستانه برای تضمین احترام به استقلال مشارکت کننده و حق سلامت کامل و تعیین سرنوشت ضروری است.[v] این رضایت باید قبل از مداخله ارائه شود و شخصی که رضایت داده است، می‌تواند «در هر زمان و به هر دلیلی» آن را پس بگیرد. [vi]این الزام بر اساس استاندارد جهانی و بین‌المللی «صدمه نزنید» برقرار شده است (نگاه کنید در بالا).

رضایت آگاهانه باید از طریق فرآیندی دقیق حاصل شود که آن را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد: (۱) ایجاد محیط امن که رضایت واقعی را تضمین کند؛ (۲) ارائه کلیه اطلاعات مربوطه؛ (۳) کسب اطمینان از درک پیامدهای هرگونه ارجاع یا فرآیندهای پیش‌ رو؛ (۴) توضیح در مورد محدودیت‌های رازداری و مزایا و خطرهای مشارکت در مداخله مربوط؛ (۵)  درخواست صریح برای ابراز رضایت از کلیه فعالیت‌ها و مراحل؛ [vii]و با این کار (۶) مشخص کردن اینکه محدودیت‌هایی برای رضایت مشارکت کننده وجود دارد یا خیر.[viii]پروتکل بین‌المللی مستندسازی و تحقیق درباره‌ خشونت جنسی در درگیری («پروتکل PSVI») چندین نمونه از فرایندهایی را که هنگام مستندسازی خشونت جنسی رضایت آگاهانه برای آن‌ها ضروری است، مشخص می‌کند. این فرایندها شامل انجام و ضبط مصاحبه، گرفتن عکس، ارجاع به هر خدمات دیگر یا قرار دادن اطلاعات در اختیار هر شخص یا نهاد دیگری است. [ix]

در برخی شرایط مانند مستندسازی یا تحقیق در مورد خشونت جنسی و جنسیتی، رضایت آگاهانه قربانی یا شاهد الزام قانونی است. عدم وجود آن می‌تواند مدارک یا شهادت را باطل کند و بنابراین تأثیر منفی بر شخص و فعالیت بگذارد.[x]

مرتبط با این بخش: اصل «صدمه نزنید»، رازداری

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  پروتکل  PSVI، منبع پیش‌گفته، ص  ۹۰؛ روش‌های استاندارد عملیاتی برای پیشگیری و واکنش به خشونت جنسیتی ۲۰۱۸، منبع پیش‌گفته، ص ۳۵.

[ii]  دبیرخانه بین‌المللی مراقبت (Care International Secretariat)، ارتباطات مربوط به بازماندگان سیاست و رهنمودهای خشونت مبتنی بر جنسیت، ۲۰۱۴، ص ۲، در https://insights.careinternational.org.uk/images/in-practice/GBV/GBV-Comms-Policy-and-Gulines.pdf؛ کارگروه حمایت از تعامل (InterAction Protection Working Group)، جمع آوری داده‌ها در واکنش بشردوستانه، راهنمای گنجاندن حمایت، ص ۳، در https://www.globalprotectioncluster.org/_assets/files/tools_and_guidance/InterAction_Guide_Incorporating_Protection_2003_EN.pdf.

[iii]  روش‌های استاندارد عملیاتی برای پیشگیری و واکنش به خشونت جنسیتی ۲۰۱۸، همان. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رضایت آگاهانه، نگاه کنید به صفحه‌های ۳۵-۳۸ (از جمله وقتی رضایت آگاهانه مربوط به بازماندگان معلولیت یا کودکان باشد).

[iv]  توصیه‌های اخلاقی و ایمنی برای تحقیق، مستند سازی و نظارت بر خشونت جنسی در شرایط اضطراری ۲۰۰۷، منبع پیش‌گفته،  ص ۲۲.

[v]  پروتکل  PSVI، منبع پیش‌گفته، ص ۸۹؛ H.A.M.J. ten Have و M.S. Jean (یونسکو) (ویراستاران)، اعلامیه جهانی یونسکو در مورد اخلاق زیستی و حقوق بشر: پیشینه، اصول و کاربرد («تفسیر یونسکو در مورد بیانیه اخلاق زیستی»)، ۲۰۰۹، ص ۱۲۶٫ نگاه کنید به اصطلاح «استقلال (شخصی)».

[vi]  یونسکو، اعلامیه جهانی اخلاق زیستی و حقوق بشر، ۱۹ اکتبر ۲۰۰۵، ماده ۶. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشینه «رضایت آگاهانه» و اهمیت آن در زمینه اخلاق پزشکی و اخلاق زیستی، به شرح یونسکو در مورد اعلامیه اخلاق زیستی مراجعه کنید، همان، ص ۱۲۴-۱۲۷. برای کسب رضایت آگاهانه در این شرایط، چهار مرحله را که یونسکو مشخص کرده نیز ببینید، ص ۱۳۱-۱۳۲.

[vii]  اگر رضایت از طریق فرم مشخصی لازم باشد، چندین عنصر را باید در نظر گرفت. نگاه کنید به جمع آوری داده‌ها در واکنش بشردوستانه، منبع پیش‌گفته، ص ۳-۴

[viii]  تجزیه و تحلیل عمیق‌تر از مراحل مختلف فرآیند را در اسناد زیر مشاهده کنید: روش‌های استاندارد عملیاتی برای پیشگیری و واکنش به خشونت جنسیتی ۲۰۱۸، منبع پیش‌گفته، ص ۳۵ و پروتکل PSVI، منبع پیش‌گفته،  ص  ۹۱.

[ix]  پروتکل  PSVI، منبع پیش‌گفته، ص  ۹۰ توصیه‌های اخلاقی و ایمنی برای تحقیق، مستند سازی و نظارت بر خشونت جنسی در شرایط اضطراری ۲۰۰۷، منبع پیش‌گفته، ص  ۲۲-۲۳

[x]  پروتکل PSVI، منبع پیش‌گفته، ص  ۹۰