انتشارات آرمان‌شهر چاپ دوم کتاب «کودکان و عدالت در دوره‏‌ی گذار: حقیقت‏‌گویی، پاسخ‏‌گویی و آشتی» را منتشر کرده است. علی‌رغم اینکه میلیون‌ها کودک در سراسر جهان، قربانی جنگ‌ها و خشونت‌ شده و می‌شوند اما جنایت‌های علیه کودکان، لزوما به شکل نظام‌مند پیگیری نمی‌شود. مجموعه مقالاتی که در این کتاب گرد آمده، با محور قراردادن اساسی‌ترین منافع کودکان، سعی در توضیح چرایی، اهمیت و ضرورت مشارکت کودکان در روندهای عدالت در گذار در جوامع پسا منازعه و در دوران گذار دارد. در این کتاب با تمرکز بر رهیافت جستجوگرانه برای افزایش سودمندی مشارکت کودکان در فرایندهای عدالت در دوره‏‌ی گذار به شش «چ» چرا، چه‌کسی، چه‌نوع، چه‌زمانی، چه‌مکانی[کجا] و چه‌گونه پاسخ داده می‌شود. یعنی: چرا باید عدالت در دوره‏‌ی گذار را پی گرفت؟ چه ‏کسی در عدالت در دوره‌‏ی گذار ذینفع است؟ چه نوع فرایندِ عدالت در دوره‏‌ی گذار باید مورد استفاده قرار گیرد؟ چه‏‌زمانی عدالت در دوره‏‌ی گذار بایستی اجرا شود؟ در چه ‏مکانی عدالت در دوره‏‌ی گذار باید به اجرا درآید؟ چگونه راه‏کار یا فرایندِ عدالت در دوره‏‌ی گذار می‏ت‌واند به اهداف خود برسد؟

در مقدمه این کتاب آمده: درگیری مسلحانه و خشونت سیاسی کودکان را در معرض خطر جنگ‏‌افزار قرار ‏می‏‌دهند. آن‏ها قربانی سلاح‏‌های آتشین، مین‏‌های زمینی، موشک و بمباران هوایی ‏می‌‏شوند. شاهد کشته شدن اعضای خانواده و دوستان‏شان هستند. وقتی جامعه‏‌شان مورد حمله قرار می‏‌گیرد و مردم ناگزیر فرار ‏می‏ک‌نند، کودکان خانه‏‌شان را از دست ‏می‏‌دهند و از غذا، مراقبت بهداشتی و مدرسه محروم ‏می‏‌شوند. دختران و پسران مستقیم و نظام‏‌مند هدف قتل، شکنجه، ربایش، سربازگیری و خشونت جنسی ‏می‌‏شوند. آن‏ها هدف قرار می‏‌گیرند، چون جوان و در دسترس هستند، درست به‌‏خاطر این‏که آسیب‏‌پذیر هستند. نوجوانان اغلب بیش از همه در معرض خطر هستند.

با توجه به همه‏‌ی این دلایل، کودکان در مرکز بحث‌‏های پساجنگ و ضرورتِ ‏پاسخ‏‌گویی و توجه به موارد نقض نظام‌‏مند حقوق بشر ـ جنایت‏‌های جنگی، جنایت‏‌های علیه بشریت و نسل‏‌کُشی ـ قرار دارند. آن‏ها، به‏‌عنوان اعضای خانواده و شهروند، در تلاش‏‌های رسیدگی به موارد نقض فاحش حقوق بشر، آشتی و دست‏یابی به جبران و دریافتِ خسارت نقش مهمی ایفا ‏می‏‌کنند.

سراسقف دزموند توتو، رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی آفریقای جنوبی، می‏‌گوید: «کودکان توانایی فوق‏‌العاده‏‌ئی برای دیدن عمق مسایل و افشای دغل‏‌کاری و دوز و کلک‏‌ها دارند.»  بنابراین باید در مرکز بحث‌ها و روندهای عدالت در دوره گذار قرار بگیرند.

این کتاب، به زودی در اختیار نهادها، سازمان‌های مختلف حقوق بشری و حقوق کودکان و کتابخانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قرار خواهد گرفت. اما علاقمندان می‌توانند نسخه دیجیتالی آن را نیز از همین لینک کودکان و عدالت در دوره گذار: حقیقت‌گویی، پاسخ‌گویی و آشتی دریافت کنند.

شناسنامه:

کودکان و عدالت در دوره‌‏ی گذار

حقیقت‌‏گویی، پاسخ‌‏گویی و آشتی

نویسندگان: شارانجیت پارمار، میندی جِین رُزمَن، سائودامینی سیگریست، تئو سُوا

برگردان: خلیل رستم‏‌خانی

بازخوانی: شورانگیز داداشی

عکس روی جلد: مسعود حسینی

طرح جلد و برگ آرایی: روح‌‏الامین امینی

انتشارات آرمان‏شهر

چاپ دوم: ۱۴۰۰

شماره‌‏گان: ۵۰۰

حق چاپ محفوظ و مخصوص ناشر است

پیوست‌ها: